بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

درخت انجیر

نام فارسی : انجیر                                       نام انگلیسی : Fig

نام علمی : Ficus carica                              خانواده : Moraceae

 

 

 

انجیر با توجه به ارزش غذایی و طبی بالا در بیشتر نقاط دنیا از جمله گرمسیری ، نیمه گرمسیری و معتدله کاشت می شود . استان فارس و شهرستان استهبان سهم عمده ای در تولید انجیر خشک در ایران و دنیا دارند .

محیط رشد : انجیر یک گیاه خزان کننده بوده که ویژه مناطق نیمه گرمسیری می باشد و به زمستان ملایم و تابستان گرم نیاز دارد . ( توجه داشته باشید که دمای پایین در زمستان کاشت انجیر را محدود می کند ) . در فصل گلدهی انجیر نباید آبیاری انجام داد و بهتر است در محیط رشد هم بارندگی وجود نداشته باشد تا حداکثر محصول دهی را داشته باشیم .

خاک مورد نیاز شنی رسی بوده با PH در حدود 6 تا 7.5 که برای رشد انجیر مناسب است . مقاومت این گیاه نسبت به خشکی و شوری زیاد ، حساسیت آن به کمبود آهن و روی زیاد نیست ولی به سدیم و بور حساس است .

ازدیاد : روش ازدیاد به وسیله بذر ، قلمه ، پاجوش ، پیوند . البته ازدیاد با بذر به ندرت انجام شده و مخصوص مراکز تحقیقاتی می باشد . توسط قلمه های چوب 2 الی 3 ساله به راحتی تکثیر می شود . طول قلمه ها در حدود 40 سانتیمتر بوده که در اواخر زمستان جدا می گردند .

انواع انجیر : خوراکی و غیر خوراکی می باشد

انواع انجیر خوراکی : ازمیر ، معمولی ، سان پدرو

انجیر استهبان از نوع ازمیر می باشد که محصول دوم آن اقتصادی و قابل استفاده است . ارقام آن عبارتند از انجیر سیاه ، سبز ، شاه انجیر و کشکی

انجیر های معمولی به صورت پارتنوکارپیک تولید شده و نیازی به گرده افشانی ندارد . ( انجیرهای سیاه موجود در بازار )

انجیر های غیر خوراکی به نام " بر " نامیده شده که زمستانه ، بهاره ، تابستانه دارند و از نوع بهاره آن برای " بردهی " یا گرده افشانی درخت انجیر استفاده می شود

برای گرده افشانی از زنبور " بلاستوفاگا " استفاده می نمایند که درون میوه های انجیر غیر خوراکی زندگی می نمایند .

نظرات 19 + ارسال نظر
ازدیار خراسان یکشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 03:16 ب.ظ http://aliakbarsaharkhiz.blogfa.com/

با سلام و عرض ادب
یه سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنین
2تا درخت انجیر یکی سیاه و دیگری انجیر زرد بزرگ داخل حیاط داریم قبل از اینکه برسند پژمرده میشن و می ریزنند باید چی کار کنیم که محصول برسند
با تشکر

سلام شاید قارچی شده باشه

دانشجو پنج‌شنبه 27 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 11:36 ب.ظ

سلام . فیلمی از کاشت -داشت - برداشت انجیر را کدام سایتها میشه تهیه کرد؟تشکر.

حسین دوشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:56 ب.ظ

با سلام
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
من چند درخت انجیر سیاه و زرد دارم که در اوایل به تعداد برگها محصول می داد ولی متاسفانه امسال و سال گذشته قبل از بهار و روییدن برگها تعداد کمی محصول می دهد و این انجیر ها در اردیبهشت ماه می ریزند . خواهشمند است راهنمایی فرمائید علت چیست؟ و چکار باید کرد تا محصول زیاد ی داشته باشم .
ممنون

سلام به نظرم نوسانات دمایی در اسفند باعث شده که گرده افشانی و ایجاد میوه روی درخت مختل بشه

اکرم سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:07 ب.ظ

با سلام
آیا درخت انجیر نیز مانند درخت توت جنس نر وماده جدا از هم دارد؟
منتظر پاسخ شما مدیر محترم وبلاگ هستم
با سپاس فراوان

سلام نه

نوید پنج‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:36 ب.ظ

سلا مهندس انجیری که میوش به خوبی نمیرسه و یا ی کم ریزش داشته باشه مشکلش تو ریز مغزیاست؟ باید از اون ها استفاده کرد؟ با تشکر

سلام دلایل زیادی میتونه داشته باشه اما ضعیف بودن درخت یکی از دلایل اصلیشه

شاهین شنبه 27 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:08 ب.ظ

سلام
من یک درخت شاه انجیر دارم . انجیرها همزمان با رسیدن ته انها خشک می شه.به نظر شما علتش چیه؟
لطفا جوابشو برام ایمیل کنین.

shahin5220211@gmail.com

کیومرث دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1394 ساعت 06:29 ب.ظ

سلام//ممنون میشم اگه راهنماییم کنید منطقه ی ما انجیر زیاد هست ولی هر سال چون مردمش خیلی ساده هستن انجیراشون رو ازشون میخرن با قیمت ارزون و به اسم جای دیگه صادر میکنن به صورتهای مختلف من خودم سالی چند تن انجیر دارم ولی با تحقیقاتی که کردم فهمیدم ما خودمون میتونیم انجیرمونو به صورتهای مختلف بسته بندی بکنیم و بفروشیم حتی توانایی راه اندازی کارخونه هم داریم ولی متاسفانه چون منطقه ی محروم هستیم اصلا نمیدونیم باید از کجا شروع کنیم باید به کی بگیم خلاصه صفر صفریم اگه کمکم کنید ممنون میشم..

سلام عزیز ما خودمونم به همین درد گرفتازیم زردالومون رو میخرن کیلوی ۶ الی هفت هزار
تومن میبرن تهران و تبریز و شمال میدن ۱۳_۱۴ تمن باید خودتون بازارهای هدف رو شناسایی
کنید تا بتونید واسطه هارو حذف کنید

کاوه چهارشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 01:07 ب.ظ

با سلام و تشکر فراوان از بلاگ خوبتون.من پارسال یک نهال انجیر کاشتم که امسال گرفته و برگ داده ایا برای میوه دادن باید قلمه بخوره؟در ضمن خاک باغچه رسی هست که بعد از ابیاری خشک میشه و سله میبنده ایا چیزی باید به خاک اضافه کرد؟ممنون از راهنماییتون

اگه منظورتون پیونده نه احتیاجی نیست خاکشم اگه سنگینه یه کم ماسه بهش اضافه کنید

vahid چهارشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 12:55 ب.ظ

با سلام
در مورد درخت توت سیاه سوالی داشتم که نتوانستم در انجا براتون مطلب بذارم من درختی توت سیاه توی حیاط منزل داریم که دیروز دیدم یه سری از برگهاش دارن زرد میشن میخواستم بپرسم اولا علتش چیه دوم اینکه براش چه راه حلی پیشنهاد میکنین
لازم بگم که درخت انجیر هم توی حیاط دارم که میوه هاش وقتی که کوجک بودن پژمرده و چوروکیده شده شدن ریختن و بعضی از برگهاش حالت سوختگی شدن از یکی از دوستان پرسیدم که گفت احتمالا قارچی شده
میخواستم بدونم ایا درسته اگر درسته راه درمانش چیه آیا میشه قارچی که به درخت انجیر زده به درخت توت سیاه ویا به درختهای دیگه سرایت کنه اگر سریع کمک کنین و راهنمایی خیلی خیلی ممنون میشم البته فراموش کردم که بگم درخت البالو هم میوه هاش زرد شدن وشروع به ریختن میوه اش کرده
پیشاپیش ممنونم از رهنمایی شما

دوستتون درست گفته قارچی شده بهش همون بورد فیکس رو بزنید اما در کل عکس این درختا رو برام بفرستید بهتر میشه جواب داد baghbani.novin@gmail.com

پارسا یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 02:38 ق.ظ

درود
من در منطقه سرد سیر زندگی میکنم.اطراف شهرکرد.و زمین دیم لازم برای نهال انجیر دارم.ایا میشه درخت زد و سرمایه گذاری کنم.آیا در منطقه ما انجیر جواب میده.

سلام انجیر به سرمای منطقه شما حساسه و تحمل دمای زیر منفیه ده درجه رو نداره

رضا جمعه 22 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام. دو تا درخت انجیر تو حیاط دارم میوه قبل رسیدن پژمرده شده میریزه لطفا بفرمایید از چه کود یا سنی استفاده کنم نریزه

سلام ضعیفه از کود های ریز مغذی استفاده کنید البته تو زمستان

ساسان جمعه 5 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 04:40 ب.ظ

با سلام در حیاط خانه انجیر دارم ولی نمی دانم هفته ای چند بار آبیاری کنم

سلام انجیر زیاد اب نمیخواد ده روز یک بار کافیه

lمهدی بنیانی چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 10:18 ق.ظ

باسلام
درخت انجیر دو ساله در حیاط منزل داریم با توجه به اینکه ریشه درخت انجیر وقتی که درخت بزرگتر شد به زیر کاشی های حیاط نفوذ میکندو باعث خراب شدن سطح حیاط منزل میگردد. جهت جلوگیری از این مورد چه راه کاری پیشنهاد میکنید.
باتشکر

سلام فکر نمیکنم انقدرا زور داشته باشه نگرانی نداره

مجتبی دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 05:08 ب.ظ

سلام سوال اینکه ایا شهرستان شیروان در خراسان شمالی مناسب جهت احداث باغ انجیر دیم هست یا نه بایستی چطور و از کجا پی برد که ایا امکان کشت انجیر در این شهرستان هست یا نه ممنونم

سلام اگه هوا تو زمستان امکانش هست که از منفی ده درجه پایینتر بیاد نمیشه انجیر کاشت

وحید حسینی جمعه 19 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 03:04 ق.ظ

با سلام و احترام،
من در امریکا ایالت ویرجینیا زندگی میکنم. در حیات خانه دو درخت انجیر داریم که سال 2013 ناشی از سرمای شدید 20 درجه زیر صفر خشگ شدند ولی دوباره رشد کردند. یکی از آنها انجیر درشت و خوبی میدهد البته چون سه ساله هست بار کمی دارد. دیگری با شاخ و برگ بسیار بیشتر بعد از سه سال هنوز هیچ باری نداده.
البته قبل از خشگ شدن در سال 2013 دوساله بود و انجیر بسیار اندک داده بود.
آیا مشکل چیست که درخت سه ساله حتی یک انجیر هم نداده.
از پاسخ شما پیشاپیش سپاسگزارم.
وحید حسینی

سلام هنوز زوده واسه بار دادنش بعدشم شاید درصد اوره به هیدرات کربنش زیاد باشه

مهدی بختیاری یکشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 12:47 ب.ظ

با سلام
منطقه ما ابهر با دمای -20 تا +40 درجه هست ، خاک منطقه رسی می باشد .
آیا امکان پرورش درخت امجیر در چنین شرایط آب و هوایی امکان پذیر است .

با تشکر

سلام نه چون دمای زیر منفی ده درجه انجیر رو.خشک میکنت

رجایی پنج‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 12:36 ق.ظ

برای این که درختان انجیر که دیم هستند و به صورت انجیر خشک عرضه می شوند محصول درشت تری بدهند آیا از کود باید استفاده کرد.چه مقدار برای هر درخت.با تشکر

سلام مشکل از کود نیست کم ابی باعث کوچک و بی کیفیت شدن انجیر میشه

مجید واسطه یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 06:43 ب.ظ

سلام . من 300 تا درخت انجیر یکساله دارم که تقریبا نیم متر رشد کرده اند. میخواهم در سال دوم به بعد رشد چند برابری داشته باشند تا زودتر به درخت بالغ تبدیل شوند . از ده روز به صورت غرقابی آبیاری میکنم . پیشنهاد شماچیست؟
تشکر

سلام چاله هارو.خوب برداشته باشید و خاک هم مناسب باشه رشد میکنن

فرهاد دوشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1398 ساعت 02:44 ق.ظ https://fa.gravatar.com/

سلام من ۱۰۰ درخت انجیر دو ساله دارم منطقه ما بارون کمه و هوا گرمه باید چند روز به چند روز اب بدم به درختا

سلام از کشاورزان منطقه خودتون تحقیق کنید چون آبدهی هر منطقه فرق میکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد