بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

نکاتی در مورد کاشت یونجه

http://www.dairycruelty.com.au/alfalfa-irrigation-s.jpg


۱- آماده سازی زمین :

یونجه گیاهی چند ساله است، لذا بازدن شخم عمیق ،دیسک ،لولر بسترکاشت آماده می شود.خاک های خوب وحاصل خیز با کلسیم کافی برای یونجه مناسب( واکنش خاک۵/۷-۵/۶= PH )است.

۲-تناوب زراعی:
عمرمفید واقتصادی یونجه درمواردی ۷-۵ سال است وبعداز برگرداندن یونجه بعلت تثبیت ازت در خاک بوسیله ازتوباکترهای ریشه گیاه کاشت نباتات وجینی مانند سیب زمینی – غلات – یونجه درنظرگرفته می شود.

۳- تاریخ کاشت:
یونجه را می توان دردو فصل پائیز و بهار کاشت نمود .کاشت پائیزه برکاشت بهاره ارجحیت دارد. کاشت پائیزه در مناطق سرد استان اوائل شهریور ماه ودرمناطق سردمعتدل تا اواسط شهریورماه کشت انجام گیرد.کشت بهاره: دربهار معمولا”بعداز رفع سرمای بهاره از نیمه دوم اردیبهشت ماه الی خردادماه انجام داد.

۴- عمق وروش کاشت:
عمق کاشت بذر حدود۲-۱ سانتیمتراست البته باتوجه به نوع خاک،عمق کاشت می تواند تغییریابد. درخاکهای رسی وسنگین کمترودرخاکهای شنی و سبک عمق کاشت میتواندکمی بیشترشود.بذرپاشی یونجه به دوطریق صورت می پذیرد.۱- دستپاش ۲- ماشینهای بذرافشان ازنکات مهم دربذرکاری یونجه ،این است که سعی شود بذر بطوریکنواخت درسطح مزرعه پخش شده وبه اندازه کافی باخاک پوشیده گردد.

۵- مصرف کودهای شیمیایی:
براساس آزمون خاک میزان کود مورد نیاز و روش مصرف کود شیمیایی در زراعت یونجه تعِِیین گردد. کودهای شیمیایی فسفره، پتاسیمی و برخی از کودهای ریزمغذی قبل از کشت مصرف گردند. با توجه به اینکه یونجه از خانواده لگومینوز بوده و قادر به تثبیت ازت هوا توسط باکتریهای موجود در گره های ریشه که عمدتاً از خانواده ریزوبیوم می باشد لذا مصرف ۲۵ کیلوگرم ازت خالص در هکتار (هنگام آماده سازی زمین) قبل ازکاشت توصیه می شود ( به منظور افزایش کارایی جذب ازت هوا توسط این میکروارگانیسم ها حتی المقدور از مصرف کود ازته خودداری گردد). با توجه به اثرات مفید کودهای پتاسیمی بر خصوصیات کمی و کیفی یونجه و برابری نیاز غذایی یونجه به عناصر ازت و پتاسیم، در صورت توصیه کارشناس، مصرف این کود الزامی است. در سال دوم درصورت بروز علایم کمبود عناصر غذایی به منظور بررسی وضعیت تغذیه ای کشت یونجه با مشورت کارشناس تغذیه و با انجام تجزیه برگ و آزمون خاک، کود مورد نیاز تعیین و توصیه می گردد.

۶- میزان و نوع بذر مصرفی و تراکم بوته:
استفاده ازاکوتیپ های یونجه همدانی مانند(قهاوند ، فامنین و کوه زره ) دراستان توصیه می شود.
از ارقام خارجی رقم یونجه دیابلوورده دراستان دارای عملکرد بالایی می باشد.تراکم لازم برای تولید علوفه یونجه، مصرف میزان ۳۰- ۲۵ کیلوگرم بذر و فاصله ردیف کاشت ۵۰ سانتیمتر درهکتاراست.بیشترین عملکرد علوفه از مصرف این مقداربذر وفاصله ردیف کاشت ۱۶ تن علوفه خشک درهکتارحاصل شده است.تراکم لازم برای تولیدبذر، مصرف مقدار ۱۵-۱۰ کیلوگرم بذرموقع کاشت درهکتاربافاصله ردیف کاشت۵۰ سانتیمترمناسب است. که بکاری این تراکم دراستان ، دارای بیشترین عملکرد بذری باتولید ۵۰۰ کیلوگرم بذر درهکتار بوده است.

۷- آبیاری یونجه:
یونجه در اوائل کاشت به ویژه در مرحله جوانه زنی به کم آبی و شوری خاک حساس است .بعد ازآبیاری اول برای جلوگیری از سله بستن بعد از سه روز آبیاری تکرارشود و بعداز سبز مزرعه،بسته به توع بافت خاک، مرحله فیزیولوژیکی رشد و شرایط آب و هوایی محل کشت دور آبیاری بین ۱۲-۷ روز می باشد.

۸- کنترل علفهای هرز:
۱- مبارزه مکانیکی: زدن کولتیواتوربین ردیفهای یونجه .
۲-مبارزه شیمیایی: مصرف علفکش داکتال قبل از سبزشدن علف های هرز به میزان ۱۲- ۸ کیلوگرم درهکتار.
کنترل سس: روش مبارزه با سس یونجه: به دو روش می توان مزرعه را از سس پاک نمود.۱- مبارزه مکانیکی : در صورت مشاهده لکه آلوده به سس، آن قسمت از مزرعه را کاملا” سوزانده وجهت به تأخیر انداختن رشد یونجه روی آن قسمت کاه ریخته شود.۲- مبارزه شیمیایی :استفاده ازسم پاراکوات ۵-۳ لیتردرهکتار درجاهایی که علف هرز سس وجود دارد.
کنترل آفت سرخرطومی برگ یونجه:۱-چراندن مزرعه یونجه پس ازبرداشت چین آخردراواسط آبان ماه توسط دام۲- سوزاندن بقایای یونجه دراواخرزمستان وهم زمان باشروع رشد رویشی یونجه باشعله افکن ۳- سم پاشی مزرعه توسط سمومی نظیرفوزالن،دورسبان ودیازینون درزمانیکه حداکثر جمعیت آفت را لاروهای سن ۲ تشکیل میدهند(بابررسی دقیق ومرتب جوانه های انتهایی گیاه یونجه) ۴- برداشت زودترمحصول یونجه درچین اول.
کنترل بیماری ها:۱-بیماری لکه قهوه ای یونجه که دربعضی ازمزارع استان مشاهده شده است بعدازبرداشت چین اول با قارچکش بنومیل ۵/۲-۲ درهزارسمپاشی گردد۲- بیماری باکتریایی پنتیوم یونجه، دراوائل فصل بهاربه علت رطوبت مشاهده شده است وباگرم شدن هوا ازبین میرود درصورت مبارزه باسم ردومیل(گرانوله) براساس دستورالعمل آن مصرف میشود.

۹- زمان برداشت:
الف- برداشت علوفه چین اول یونجه تازه کشت شده براساس زمان رشد ودرمرحله ۷۵%-۵۰%گلدهی وبیشترانجام میشودولی درچینهای بعدی در مرحله ظهور ۱۵-۱۰% گلهای بنفش در مزرعه بوده زیرا دراین زمان یونجه دارای بیشترین کیفیت علوفه می باشد. توجه گردد در این زمان طول ساقه ها ی جدید یونجه اززمین ۵ وازمحل طوقه ۳-۲ سانتیمترباشد.
ب- برداشت بذر: قطع آبیاری مزرعه بذری یونجه درمرحله شروع به قهوه ای شدن غلاف هاوبرداشت غلافهای بذری درمرحله ۵۰% قهوه ای شدن آنهاانجام میگردد.

۱۰- روش برداشت علوفه:
درزراعت های بزرگ باماشین موورانجام میگردد وسپس با دستگاهی به نام ریک علوفه ردیف شده و بعداز ۷۲-۴۸ ساعت هواخوری با ماشین بسته بندی (بیلر) شده وپس از جمع آوری بسته ها به انبار جهت مصرف حمل میگردد.
برداشت بذر: باکمباین مخصوص برداشت نباتات دانه ریزقابل برداشت میباشد.ومحصول بذری بعدازاستحصال باید بوجاری وسس گیری وکیسه گیری شود.

نظرات 81 + ارسال نظر
متین پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:09 ق.ظ

درود
میخواستم بدونم داشت یونجه از سال دوم به بعد چطوری هست؟
آیا قبل از چین اول در سال دوم هم نیاز به دادن کود حیوانی هست؟

حمید سه‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:59 ب.ظ

درود برشما
سپاس از مطالب با ارزش شما
توضیح دهید میزان کاهش باردهی علوفه یونجه با سپری شدن سالهای کشت تا 5 یا 6 سال ؛ چند درصد است؟
آیا استفاده از کود (ورمی کمپوست) برای کشتزار یونجه توجیه اقتصادی دارد؟

محسن یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 07:43 ق.ظ http://worms30t.blogfa.com

با سلام، بنده تولید کننده ورمی کمپوست هستم
میخواستم بدونم کود ورمی چه میزان تاثیرگذار میتونه باشه در کشت یونجه؟
و اینکه در مقیاس کوچیک میزان ترکیب کود کمپوست با خاک چقدر باید باشه؟
با تشکر

بیتا شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 04:49 ب.ظ

سلام
خسته نباشید من 2000 م زمین در شهر قزوین دارم
تصمیم دارم زمینو زیر کشت یونجه ببرم ولی نمیدونم از کجا و چطوری شروع کنم
میشه لطفا منو یاری کنید؟؟...
با سپاس فراوان از شما
M_drizzle65@yahoo.com

مهر سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:31 ب.ظ

حکیمه چهارشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:31 ب.ظ

عالی،مرسی

حکیمه چهارشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:36 ب.ظ

سلام یه خواهش:اگر امکانش هست پاسخ سوال دوستانو زیر سوالشون به طور خلاصه بذارید تا ما هم بتونم استفاده کنیم..ممنون میشیم...

سلام ما هم که داریم همین کارو میکنیم

محسن سه‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:35 ق.ظ

می تونم در ابان ماه یونجه کشت کنم با توجه به اینکه در منطقه معتدل قرار داریم

فکر میکنم دیر شده باشه مجالی برای جوانه زدن نداره بهار بکارید بهتره

سلام جمعه 7 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:40 ب.ظ

سلام خسته نباشید.ممنون از مطالب خوبتون من جنوب استان فارس زندگی میکنم حدودا 3 هکتار زمین دارم میخواستم بدونم یونجه رو میشه به حالت قطره ای کاشت (لوله هایی که در مزارع هندوانه استفاده میشه).یا ثابت ؟ایا ریختن اب به حالت بارانی روی برگ ها ضرر داره؟ aramesh.god313@gmail.com

سلام من ندیدم یونجه رو قطره ای بکارن معمولا بارانی استفاده میکنن

علی جمعه 22 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:56 ق.ظ

سلام.بله من قطره ای کاشتم بازده ایش از غرق آبی خیلی بهتره.بسیار هم کم هزینه تر از بارانیه.برای آبهای نسبتا شور هم جواب میده

منصور بینا دوشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 12:55 ب.ظ

سلام می خواستم بدونم آیا در منطقه گرمسیر مثلا بندرعباس هم می توان یونجه کاشت ؟

سلام معمولا یونجه در آب و هوای گرم و خشک بهتر رشد میکنه

بهروز چهارشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 02:23 ق.ظ

با سلام
من در منطقه مرودشت فارس هستم، در نظر دارم 15 هکتار یونجه بکارم، میخواستم بدونم تا کی وقت دارم یونجه بکارم، چه دمایی واسه کاشت مناسب هست، با توجه به این که Ec آب 9000 هست آیا به مشکل نمیخورم؟؟؟ ممنون میشم آگه راهنماییم کنید

سلام فکر کنم یه کم الان دیر شده بزارید پاییز بکارید اتفاقا خاک منطقتونم مناسب کشت یونجه هست

hamed دوشنبه 1 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 10:19 ب.ظ

سعىد شنبه 6 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 10:29 ب.ظ

سلام.من مىخوام اول تابستان در منطقه قروه کردستان ىونجه کشت کنم.اىا امکانش هست که تو اىن فصل اىنکار رو بکنم.با تشکر

سلام فصل کاشت یونجه اوایل بهار یا اوایل پاییز هست

مصطفی شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:42 ق.ظ

سلام
من باغ میوه ای دارم که میخواهم در زمین آن یونجه بکارم، آیا کاشت یونجه به درختان میوه آسیب می زند یا نه؟

سلام نه

محمود شنبه 17 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:46 ب.ظ

با سلام. لطفا بفرمایید آیا کشت یونجه، نه به لحاظ اقتصادی بلکه به منظور زیبا سازی محیط، در زیر درختان میوه یک محوطه کوچک 500 متری مفید است یا مضر؟ اگر مضر است، آیا پیشنهادی برای منظور فوق دارید؟ با تشکر

سلام واسه زیبایی رو نمیدونم اما کلا یونجه خوبه پای درخت کوچک بکارید

بابک سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:51 ق.ظ

سلام :
من در زمین یونجه دارم الان می خواهم باغ هلو بکارم . آیا لازم است یو.نجه را برگردانم و باغ کنم یا می شود یونجه را تا رسیدن باغ حفظ کنم چون 3 سال تول می کشد باغ رشد کند .
و اینکه یونجه با چه درختی سازگاری دارد . مثلا با پسته هم دارد ؟
09352909470

اگه خاک رو برگردون کنید رشد درخت بهتر میشه اگرم این کارو نمیکنید چاله ها رو عمیق تر بگیرید

بردیا یکشنبه 3 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 01:09 ب.ظ

رسول شنبه 30 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:40 ق.ظ

با سلام
میخواستم بدونم ابیاری بارانی برای یونجه مناسب هست ؟
و برای هر هکتار چند ساعت ابیاری بارانی لازم هست و چقدر مصرف اب نیاز دارد ؟

سلام بله مناسبه مقدارشم بستگی به جنس خاک و منطقه آب و هوایی داره

منصور خونساری دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 06:20 ب.ظ

اموزش علمی و عملی کشت داشت و برداشت یونجه

sadegh یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 11:56 ب.ظ

سلام من یه باغ ده هکتاری پسته دارم که درختاش حدود بیست و چهار سال دارند و غرق آبی آب میخوره اگر بهار وسط ردیف درختها رو یونجه بکارم برای درخت و محصولم ضرر نداره و اینکه 24 روز یکبار آب بخوره

سلام نه ضرری نداره البته اگه خیلی پای درخت نباشه

پوریا سه‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 07:20 ب.ظ

با سلام و تشکر از سایت خوبتون
میخواستم بدونم برای کاشتن یونجه توی یه زمینی به مساحت حدود 3 هکتار و در چیتگر تهران چه موقعی از سال زمان خوبیه ؟

سلام اوایل بهار یا پاییز

Reza شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 12:30 ب.ظ

سلام خسته نباشید من زمینمو بارانی کردم الان تمام شده کارش الان بخوام یونجه بکارم شاید میره تو فروردین میخواستم بدونم جواب میده

سلام بله جواب میده

حسن یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 05:40 ب.ظ

سلام باغ درخت گیلاس ده سا له پابیل شده بذریونجه پاشیده وچون درحال شکوفه دادن هست ایا اب داده شود گلریزی ندارد

سلام بهتره فعلا آبیاری نکنید

محمد پنج‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 01:36 ب.ظ

سلام من باغ سیب دارم وسط درختان یونجه کاشتم ده روزه کاشتم دو روزه برف روی ان را پوشانده است ایا ضرری دارید؟یا نه ممنون میشم زود جواب بدید ضروریه

سلام اگه هنوز سبز نشده نه

محمد دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 10:59 ب.ظ

بطور متوسط ماهیانه هکتاری چقدر یونجه خشک میده تا ببینیم صرف میکنه بکاریم

اینو باید دقیق از دوستان بپرسم بهتون بگم اما در کل یونجه محصوله خوبیه

سجاد دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 09:47 ب.ظ

سلام واسه کاشت یک هکتار زمین چقدر سود میده؟واقعا ارزش داره یونجه بکاریم یا نه؟

سلام فکر کنم هکتاری ده تن یونجهدخشک بشه برداشت کرد

رضا پنج‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 01:18 ب.ظ

آیا کاشت یونجه در مجاورت درختان هلو مشکل خواهد داشت؟

سلام من خودم بین درختای زرد آلوم یونجه کاشتم خوب جواب داد واسه درختا هم خوبه

علی جمعه 4 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 02:02 ب.ظ

سلام
زمین ما محدوده کهریزک وبا شوری خاک زیاد مواجه هستیم
میخواستم بدونم آیا گوگرد گرانول میتونه شوری خاک روازبین ببره
اگر پیشنهاد بهتری دارید میشه لطف کنید و ارائه بدید میزان محصولمون خیلی پائینه

سلام آبشویی بهترین راه حل هست

رضا چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 07:59 ق.ظ

سلام. ممنون از مطالب خوبتون...
میخواستم بدونم کاشت یونجه در مناطقی اطراف تبریز و اردبیل هم جواب میده..
با توجه به ماسه ای بودن زمین ؟؟؟

سلام نه تو زمین ماسه ای جواب نمیده

ناصر جمعه 15 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 04:21 ب.ظ

سلام :
من ۲ هکتار یونجه کاشتم ولی بیشتر از یونجه علفهایه حرض رشد کردن حالا چکارکنم؟

سلام احتمالا کود حیوانی که استفاده کردید نپوسیده بوده و تخم علف سالم درونش بوده باید از سموم علف کش استفاده کنید یا با صبر و حوصله خودتون با چند تا کارگر علف ها رو از بین ببرید

یزدان دوشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 12:05 ب.ظ

سلام خسته نباشید ۱ هکتار زمین دارم میخواهم یونجه کنم اهکی است و یکم شیب دارد و سنگ ریزه هم دارد آیا مناسب است یا نه در استان لرستان هستم

سلام به نظر من نه چون آهک خوب نیست در ضمن شیب هم نباید داشته باشه اگه بتونید ph رو به کم بیاری پایین بهتره

علی یکشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 03:41 ب.ظ

بسیار عالی . منون از زحمات شما مهندسین زحمت کش . از اتواع کشت مثل نخود و سویا و لوبیا هم وب کنید

جوینده یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 07:23 ب.ظ

ببخشید می خواستم بدونم ایا یونجه در مناطق بیابانی وکم اب برای کشت مناسب هست یا نه واگر می شود یک ادرس تلگرام هم بفرمایید

سلام فکر نمیکنم با توجه به آب زبادی که مصرف میشه مقرپن به صرفه باشه

جوینده یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 07:32 ب.ظ

می خواستم بدونم در مناطق کم اب گشت کدام گیاه بهتر است گندم.ذرت.یونجه.چغندر

سلام گندم

اسماعیل یکشنبه 2 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 08:46 ق.ظ

سلام خسته نباشید.میخاستم بدونم ایا میشه در فصل آذر یونجه کاشت؟ از شهر فسا در استان فارس زمین دارم.

سلام نه دیگه دیره فرصتی برای جوانه زدن نداره

داوودحسینی یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 09:22 ق.ظ

باسلام من یه چاه خام درمنطقه کویری خریدام که کل 20هگتار زمین را میخواهم یونجه بکارم .....امیدوارم به امیدخدا موفق بشوم

محمدحسن نادی شنبه 27 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 01:48 ق.ظ

سلام درمنطقه گرمسیروخشک .کهنوج. البته مکان مایک کم حالت شرجی داره.تااوایل اذرهم یونجه کاشتن.الان فرصتی هست که یونجه بکارم

سلام بزارید واسه اول بهار بهتره

Mehr چهارشنبه 8 دی‌ماه سال 1395 ساعت 03:52 ب.ظ

سلام
منطقه دشتستان بوشهر چه وقت بکارم خوبه؟
ممنون

مهر ماه یا موقع بیدار شدن درختان

عاطفه سه‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:22 ق.ظ

سلام،ببخشید میشه دوره رشد یونجه رو بگید؟ینی اگه اول شهریور بکاریم تقریبا چندماهه بعد موقع برداشتشه؟ممنون میشم

سلام یا باید توی مهر ماه بکارید یا بعد از عید فروردین اگه فروردین بکارید معمولا دو ماه بعد اولین برداشتو دارید

حسن سه‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1395 ساعت 11:26 ق.ظ

با سلام

میخاستم یه کامیون یونجه جهت صادرات خرید کنم به همین جهت اگه راجع به شناخت و تست یونجه با کیفیت بالا و قیمت آن همکاری می کردید خیلی ممنون میشدم

سلام راستش من خیلی در جریان قیمت یونجه خشک نیستم اما حدود هزار باید باشه الان بهتره در تابستان و در چین دوم به بعد اقدام به خرید کنید هم ارزونتره هم کیفیت یونجه بهتره

حمید سه‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1395 ساعت 11:08 ب.ظ

سلام، مهندس زمین را شخم عمیق زدم ولی کود دامی استفاده نکردم به نظر شما چکار کنم؟

سلام اگه بتونید قبل از کشت کود بدید خیلی بهتره

محمد سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 08:28 ب.ظ

سلام من میخام یونجه بکارم اما هزینه آبیاری بارانی راندارم به نظر شما غرقابی جواب میده

سلام اگه آب پشت دستت داری اره

اسماعیلی شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 03:59 ب.ظ

سلام من درخوزستان شهردزفول5هکتاریونجه میخوام بکارم تواسفندمیشه بکارم حداقل دما10درجه وحداکثر25درجه الان است

سلام فکر میکنم بشه اما با یه کارشناس تو منطقه خودتون صحبت کنید

زندوی دوشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 09:42 ب.ظ

سلام ، ببخشید زمان اولین برداشت یونجه کشت پاییزه باید چه موقع باشد ،
در ضمن علفهای هرزاز قبیل جو وغیره به یک متر هم میرسد ولی یونجه ها 20 سانتی متر قد کشیده است

سلام وقتی یونجه کاملا رشد کرد علف های هرز هم بهتره کارگر بگیرید از ریشه در بیارن

نادعلی پنج‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 12:45 ب.ظ

برای یک هکتار زمین چقدر بذر لازمه؟قیمتش حدودا چقدر در میاد؟

سلام دقیقا یادم نیست میپرسم بهتون میگم

هانیه یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 03:17 ب.ظ

سلام. جای قدردانی و خوشحالی داره که تو کشور ما هنوزم کسانی مثل شما هستند که حوصله و انرژی میذارن برای هموطن هاشون. ممنون
من برای تزیین باغچه تو منطقه معتدل و بارونی می خوام استفاده کنم. عمل میاد ؟

وحید جمعه 25 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 03:06 ب.ظ http://worms30t.blogfa.com

سلام یک هکتار زمین رارم از ده روز به عید اماده شخم زدنم ولی زمین بخاطر باران گل هست تا الان زمینم به اصطلاح مردم ورامین گاو نیامده که شخم بزنم الان هم که 25 فروردین واگر باران نیاد تا شش روز دیگه خشک میشه ایا دیر نمیشه در ضمن زمین در منطقه ورامین که معتدله استhttp://worms30t.blogfa.com/

کاشت یونجه که یه کم دیر شده دیگه باید زمینو زودتر اماده میکردید

محمد یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 11:23 ق.ظ

سلام.خسته نباشید.ممنون از مطالب خوبتون.مهندس اگه میشه لطف کنید یه شماره تلفن بذارید تا باهاتون تماس بگیریم.

سلام با ایمیل میتونید سوالتونو بپرسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد