بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

تولید کود ورمی کمپوست

۱- کف سازی    در گام نخست راه اندازی کارگاه، یک کف مناسب برای محل تولید کمپوست تهیه می کنید. البته در این ارتباط حتما توجه داشته باشید که اولا، جنس کف، برای کرم ها غیرقابل نفوذ باشد و دوم آنکه، جنس کف، باعث تجمع آب و از بین رفتن کرم ها نشود.
۲ ـ شیاربندی در یک طرف و در جهت شیب، یک شیار سرتاسری بکشید تا آب از این طریق به بیرون منتقل شود و لجن در بیرون؛ مثلا در یک چاه جمع شود. آب به هیچ وجه نباید در محیط بماند، چون کرم اصولا، موجودی خاکزی است نه آبزی.
۳ ـ تل بندیبه پشته کود، تل می گویند. بعد از اینکه مرحله کف سازی و شیاربندی را انجام دادید، کود یا هر ماده مجاز دیگری، را کف تل ریخته و بعد نزدیک به ۱۰ سانتی متر کود حیوانی بریزید و سپس دوباره زباله مورد نظر را به تنهایی یا به صورت مخلوط با کود حیوانی روی تل ریخته و آن را تکمیل کنید.
۴ ـ لجن کش کردن
دمای محیط باید ۲۲ درجه و رطوبت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد. برای اندازه گیری رطوبت، یک مقدار از بستر را در دست گرفته و فشار دهید. آبی که از آن بین انگشت هایتان خارج می شود، نه به صورت شرشر باشد و نه قطره قطره، به این مرحله لجن کش کردن می گویند.
۵ ـ خرید کرم
حیاتی ترین مرحله در تولید ورمی کمپوست، این مرحله است. زمان خرید کرم باید از فروشنده به ازای هر کیلوگرم، مقداری «کوکون» بگیرید، چون این کوکون ها ظرف دو تا سه هفته، به تعدادی کرم تبدیل می شوند. معمولا هر کرم بالغ، هر سه روز، یک کوکون ایجاد می کند که بعد از ۲۳ روز، هر کدام از این کوکون ها، یک تا سه نوزاد کرم تولید می کنند. البته زنده ماندن این همه نوزاد نیاز به مهارت دارد. در زمان خرید، باید مقداری بستر هم تهیه کنید تا کرم مدتی در آن زندگی کند، چون مدتی طول می کشد تا کرم با محیط جدید ارتباط برقرار کند. معمولا به ازای هر تن زباله، سه تا چهار کیلوگرم کرم نیاز است.
۶ ـ مراقبتبعد از تزریق کرم، کارها آسان تر از قبل پیش می رود.
۷ ـ برداشت کرم و ورمی کمپوست
معمولا بعد از سه هفته، تل های ورمی کمپوست آماده برداشت هستند.
مزایا :ورمی کمپوست نسبت به کمپوست معمولی، برتری هایی دارد که به اندازه کافی شناخته شده نیست. اینها را بدانید تا در بازاریابی، حرفی برای گفتن داشته باشید.
• آن را بیشتر از کمپوست های معمولی در خاک نگاه می دارد.
• خاک غنی شده با آن، مواد اضافه ای فراهم می کند که معمولا در کودهای شیمیایی یافت نمی شود.
• کربن آبی موجود در آن، عناصر غذایی را به آرامی و به صورت یکنواخت در سیستم رشد گیاهی آزاد کرده و باعث می شود گیاه آنها را به راحتی جذب کند. علاوه بر این، سرعت رشد محصولات را بالا می برد.
• مدفوع کرم، میکروب های بیمار ی زا ندارد. مواد لعابی که از کرم ها دفع می شود حاوی نیتروژن است که یک عنصر غذایی مهم برای گیاهان محسوب می شود. این لعاب چسبناک باعث پیوند ذرات خاک و تشکیل خاکدانه می شود.

• تولید ورمی کمپوست، ساده ترین روش در بازیافت زباله های مواد غذایی است کرم های خاکی می توانند از انواع زباله های غذایی، باغچه ای، کاغذ و مقوا تغذیه کنند.

اصول تولید ورمی کمپوست

در نظر گرفتن فضا برای تولید

اولین مطلب در تولید هر محصولی فضای تولید است . برای تولید ورمی کمپوست می بایست فضایی را تهیه نمود که دارای شرایط مناسبی همچون : در دسترس بودن منابع آب و برق ، نزدیکی به مراکز مصرف ، نزدیکی به مراکز تهیه مواد خام  ، دارا بودن شرایط گسترش ، اخصاص فضای مناسب برای بسته بندی و محل اداری (دفتر)

آماده سازی فضا

الف ) کف

شیب دهی کف یکی از مهمترین عواملی است که تولید کنندگان را به کف سازی ترقیب می کند . شیب مد نظر باید تا حدی باشد که پس آب خروجی از بسترهایتان را از محیط تولید خارج کند . این شیب به صورت تقریبی ۱۰ درجه در نظر گرفته می شود

کف بستر یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تولید ورمی کمپوست است . از جمله ی این کفپوش ها می توان به سیمان ، آسفالت ، چوب ، پلاستیک ، مش و &#۸۲۳۰; اشاره کرد که به تناسب محیط کار ، آب و هوا و &#۸۲۳۰; قابل پیش نهاد است

نکته : در برخی از سایت های تولیدی مانند سایت اردبیل ، سیستم طبقه بندی با استفاد ه از مِش انجام شده است که از برخی نظر ها مانند افزایش وسعت کار با استفاده از ارتفاع محیط مناسب به نظر می رسد ولی از نظر جمع آوری پس آب ، جمع آوری کود تولیدی نیازمند تمهیداتی می باشد

ب) مسقف کردن

داشتن سقف یا نداشتن آن ضرورتی است که به خود تولید کننده مرتبت می باشد . عواملی همچون استطاعت مالی ، هدف تولید ، شرایط محیطی و &#۸۲۳۰; از جمله عوامل موثر در تصمیم تولید کننده است . به طور مثال در مناطقی مانند یزد ، سیستان و بلوچستان که تابش آفتاب مستقیم بوده و به تناسب دمای هوا بالاتر است هدف از ایجاد سقف کاهش هدر رفت رطوبت از بستر که ناشی از تابش آفتاب آن مناطق می باشد است ولی در منطقه ای مثل گیلان که بارش زیاد باران مهمترین ویژگی این منطقه است هدف از ایجاد سقف می تواند در امان ماندن کرم ها از بارش مستقیم باران باشد

ج) حصارکشی

هدف از حصار کشی ، در امان ماندن محوطه تولیدی شما از گزند موجوداتی همچون موش ، گراز ، جوجه تیغی ، بزمجه و &#۸۲۳۰; می باشد . ارتفاع این حصار بسته به قالب حیواناتی منطقه می تواند از ۳۰ سانتی متر تا ۱ متر باشد