بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

چند نمونه درخت زینتی

سلام در باره این همه مطلب یه نظر بدین بد نیستا 

خوب است ابتدا محلی که قرار است نهال غرس شود تعیین نموده و نوع خاک را در نظر داشته باشید، بعضی از خاکها بسیار آهکی یا گچی هستند، این طور نیست که در این نوع خاکها نتوانیم درختکاری کنیم، درختانی وجود دارند که در زمینهای آهکی یا گچی به راحتی رشد می کنند. درختان مناسب این نوع زمینها عبارتند از: افرا، زالزالک، فندق، گردو، سیب زینتی، چنار، صنوبر، گلابی، اقاقیا، بیدمجنون و نارون. بعضی از زمینها زهکش مناسب برای خروج آب ندارند. در این نوع زمینها می توان هر یک از این درختان را برای کاشت انتخاب نمود:

انواع افرا، زالزالک، گلابی، اکالیپتوس و صنوبر.

اگر محل زندگی شما به کارخانه ها و مراکز صنعتی نزدیک است، بهتر است درختان و درختچه هایی را انتخاب کنید که نسبت به آلودگی هوا مقاومت بیشتری دارند. درختان مقاوم به آلودگی هوا عبارتند از: چنار، توس، زبان گنجشک، عنبر السائل، گوجه سبز، آلو، سیب، گلابی، بلوط، اقاقیا، شاه بلوط و عرعر.

مشخصات درختان و

درختچه های زینتی:

افرا:

نسبت به بادهای تند حساس است. به آفتاب کاملی نیاز دارد. افرای سرخ زیباترین نوع افرا است که برگهایش قرمز ارغوانی هستند اما برخلاف سایر افراها سایه پسند است.

ارغوان:

هر چند نهال جوان ارغوان به بوته بلند شباهت دارد، اما به سرعت رشد می کند و شاخه های خود را به اطراف می گستراند. در

اوایل اردیبهشت قبل از آنکه برگهایش ظاهر گردند، گلهای صورتی رنگ آن به شکل خوشه های زیبایی خود را از شاخه ها می آویزند. ارغوان نسبت به کم آبی بسیار مقاوم است اما به آفتاب کامل احتیاج دارد.

زالزالک:

این یک گیاه پرچینی است که می تواند حصار مناسبی برای باغچه ها باشد. گلهای سفید، صورتی یا قرمز زالزالک، از اواسط تا اواخر بهار به صورت خوشه مانند ظاهر می شوند. در پاییز میوه های نارنجی رنگش زیبایی خاصی دارد.

برگهای زالزالک در هر فصلی به رنگی درمی آیند که جلوه خاصی به آن می بخشند. حسن زالزالک به این است که نسبت به هر نوع خاکی اعم از سنگین، آهکی و گچی سازگاری دارد، در هوای دودآلود خم به ابرو نمی آورد و برای زالزالک مهم نیست که در معرض آفتاب کامل قرار بگیرد و یا سایه آفتاب.

اکالیپتوس:

رشد سریع داشته و مطلوب آب و هوای گرم است. نسبت به شوری مقاوم بوده و سایه انداز خوبی ایجاد می کند. در زمینهایی که خاک باتلاقی دارند و سطح آب زیرزمینی بالا است، به آسانی رشد می کند.

زبان گنجشک:

در شرایط مناسب تا هجده متر رشد می کند. عمر طولانی دارد تا جایی که گاهی عمر آن به سیصد سال می رسد. ریشه های آن بسیار قوی بوده و منطقه وسیعی را می گیرد. به همین دلیل نباید آن را در کنار دیوار ساختمانها کاشت. نسبت به نوع خاک و نور، کم توقع است. رنگ برگهایش در پاییز به بنفش می گراید.

چنار:

برای حاشیه پیاده رو مناسب است اما باید به اندازه کافی به آن آب داده و خاک را مرطوب نگهدارید.

اقاقیا:

گلهایش شبیه گل نخود به صورت خوشه های آویخته و بسیار معطر است. گلها از اواسط بهار ظاهر می گردند. جایی که اقاقیا غرس می شود باید به دور از بادهای تند باشد زیرا نسبت به بادهای تند حساس است.

گاه گداری باید به وسیله کود آهن تقویت گردد؛ بخصوص زمانی که در خاکهای شور کاشته شود. نوعی اقاقیا که گلهای قرمزرنگش در اوایل بهار ظاهر می گردند به اقاقیای سرخ شهرت دارد که می توان آن را روی اقاقیای معمولی پیوند زد.

بید:

در باغچه های بزرگ می توان از انواع بید برای زینت خانه سود برد. بیدمجنون یکی از بهترین درختان برای ایجاد سایه به شمار می رود. بیدمشک زینتی یکی از مشهورترین درختچه هایی است که در این خانواده قرار داشته و برگهایش در اوایل بهار ظاهر می شوند. بیدسرخ به دلیل شاخه های رنگی اش بسیار مورد توجه علاقه مندان به درختان زینتی است. شاخه های آن در پاییز به رنگ قرمز می گرایند. در مورد درخت بید توجه نمایید که به آب زیاد نیاز داشته و در خاک مرطوب بهتر رشد می کند. از ویژگیهای انواع بید این است که همه آنها به آسانی به روش قلمه تکثیر می گردند.

البته زمان تکثیر بید به وسیله قلمه، بهار و تابستان است. قلمه هایی به طول سی سانتی متر از شاخه های آن جدا نموده، در داخل آب قرار دهید تا ریشه دار شود. ضمنا در صورتی که سر شاخه های بید با آب یا خاک مرطوب تماس داشته باشد، خیلی سریع ریشه دار می گردد که می توان شاخه های ریشه دار را از پایه اصلی جدا نموده، به محل مناسب منتقل نمود.