بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

محلول پاشی پاییزه درختان میوه

هدف :  تقویت اندام های باردهی گل برای افزایش میزان گرده افشانی و تبدیل حداکثر گل به میوه.

 ازت  N         بصورت  اوره  46%                            نیم  کیلوگرم

روی  Zn        بصورت سولفات روی 34%                   نیم کیلوگرم

بر     B          بصورت اسید بوریک  17%                     نیم کیلوگرم

                       در  100 لیتر آب بصورت محلول پاشی


مزایا و دلایل محلول پاشی :

 

محلول پاشی بعد از برداشت با فرمول فوق الذکر مقاومت جوانه های گل را نسبت به سرمای زمستانه و بهاره افزایش میدهد. عناصر غذائی که همراه با محلول پاشی بعد از برداشت جذب سرشاخه ها و جوانه های گل میشوند غلظت این عناصر را در درخت بالا میبرند. هر چه میزان عناصر غذائی جوانه ها و سرشاخه ها بالاتر باشد مقاومت آنها نسبت به سرما افزایش مییابد.

علاوه بر مزایای فوق محلول پاشی بعد از برداشت در تغذیه اول فصل رشد درخت موثر است.

در اول فصل رشد بخش هوایی درخت شامل برگها و بعدا"  جوانه های گل فعالیت خود را با رشد سریع آغاز میکنند. این در حالی است که ریشه های فعال هنوز به اندازه کافی شروع به رشد و نمو و جذب عناصر غذایی از خاک نکرده اند. عناصر غذایی مورد نیاز در این مرجله کلیدی از ذخیره خود درخت که در فصل رشد قبل جمع آوری کرده است تامین میشود. پس بنابراین بهترین زمان برای بالابردن ذخیره غذایی درخت مرحله بعد از برداشت است که قسمت اعظم عناصر غذایی جذب شده از ریشه و محلول پاشی در جوانه  ها و شاخه ها ذخیره میشود. جوانه های گل در مرحله تورم قبل از باز شدن نیاز مبرمی به عنصر بر  دارند.

مطالعات نشان میدهد که در مرحله تورم جوانه ها  عنصر بر  از سایر اندام های درخت به سمت جوانه ها مهاجرت میکنند و غلظت  عنصر بر  در این مرحله در جوانه ها چندین برابر حد معمول میباشد. بنابراین توصیه میشود علاوه بر محلولپاشی پس از برداشت در مرحله تورم جوانه ها اواخر اسفندماه  و یا اوایل بهار محلولپاشی درختان قبل از تورم جوانه ها با همان فرمول تکرار شود.

نظرات 15 + ارسال نظر
جانعلی کوهنشین دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:10 ب.ظ

بسیار ممنون هستم اگر نسبت به هرس مو ومیوه های سردرختی فایلی قرار دهید

شهرام کرمی سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:46 ب.ظ

با سلام میخواستم علت جارویی شدن درخت بادام چیست که بعدن منجر به خشک شدنش میشه

جمال شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:03 ق.ظ

به نظرتان نیم کیلو اسید بوریک اشتباه نیست ؟در حالی که بر جزئ عناصر خیلی کم مصرف است؟

زهرا شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:01 ق.ظ

ممنون بسیار مفید بود
میشه در مورد ریز ش گل مرکبات و جلوگیری ی( کاهش ریز ش )راه حل بدین.

عبدالقیوم یکشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 11:53 ب.ظ http://www.abduqaiyom.blogspot.com

سلام
مه سال چهارم زراعت هستم مونوگراف من در باره ریزش میوه است اگر با من همکاری نماید خوش حال می شوم

محمد شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 02:12 ب.ظ

سلام.علت ریزش و زرد شدن میوه تازه تشکیل شده در آلو شابلون رقم اسراییلی چیست؟متشکرم

کمبود عناصررریز مغذی مثل ازت در ضمن درخت باید توی پاییز قبل از خواب زمستانی تغذیه بشه تا برای بهار آمادگی بار دهی رو داشته باشه موقع بیدار شدن درخت و گل دهی از آبیاری اجتناب کنید چون اون موقع شیره گیاهی خیلی رقیق هست سرما زدگی هم یکی دیگه از عولمل هست

علی چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 04:18 ب.ظ


سلام
ممنون از اطلاعات خوبتان .
لطفا در مورد هرس تخصصی سیب مالینگ ۱۰۶ راهنمایی بفرمایید .

رسول شنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 12:48 ب.ظ

تجربه درختان گیلاس باعث شده وضعیت درختان دیگر را با دقت بیشتری زیر نظر داشته باشم . با مقایسه دو درخت گلابی 4 ساله که نزدیک هم بودند متوجه رشد ضعیف یکی از آنها شدم که تنها از روی اندازه برگهایشان آنهم به سختی قابل تشخیص بود شدم ولی امتحان آن مجانی بود با بیرون آوردن خاک پای ریشه درخت ضعیف با منظره وحشتناک 5 کرم سفید ریشه خوار چاق و چله که بنظر 2 تا 3 ساله بودند مواجه شدم . سوالی که دارم اینست که آیا در زمان تخم ریزی حشرات بالغ با فرض اینکه پای درخت تخم ریزی می کنند سم پاشی با دیازینون یا هر سمی که کار ساز باشد می تواند موجب از بین رفتن تخم ها شود . و یک تجربه اینکه با سم پاشی مستقیم بر روی کرمهای خارج شده از پای درخت پس از گذشت حدود بیست دقیقه کرمها همچنان زنده بودند آیا دیازینون تاثیر آنی بر روی آنها دارد یا با تاثیر بر روی سیستم عصبی کرمها را از پای در می آورد . متاسفانه کرمهای مورد آزمایش بنده ناخواسته طعمه کلاغهای باغ شدند و آزمایشم نیمه تمام ماند .ببخشید مطلبم طولانی شد.

سلام بهترین راهش اینه که یه محلول بیست الی سی لیتری از سم دیازینون اتیون یا هر سم حشره کش دیگه درست کنی پای درختو تشتک کنی کامل محلول رو بریزی پای درخت من هر بار این کارو کردم درختی که در آستانه خشک شدن بوده دوباره جوانه زده و رشد کرده

علی رونیا یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 12:00 ق.ظ

سلام باسلام وعرض خسته نباشید درختان البالوی من ساقه هایشلن سیاه میشود وخوشک میشوند ایا این از وجود قارج هست یا توخاک کرم ریشه خوار دارد ازچه نوع سمی استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید وازمطالب خوبتان متشکریم ازتبریز

سلام احتمالا قارچه از سم بوردو فیکس استفاده کنید

بهرام شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:03 ق.ظ

سلام
بنده مدت چهار سال است که درختهای زرد آلو کاشته ام اما تاکنون میوه نداده بعضی از آنها یک تا ده عدد زرد آلو داده در ضمن درختها بی نهایت بزرگ وقطور شدند لطفآ راهنمایی بفرمائید

سلام خیلی عجله دارید زردالو هشت سال به بالا بار سنگین میده

حسن ننجفی چهارشنبه 10 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 08:46 ب.ظ

سلام. من در دو باغ جداگانه آلو کاشتم. در یکی مشکلی پیش نیامد ولی در باغ دیگری ساقه ها شیره دادند سیاه شدند و بعد هم خشک شدند. سم باردو هم زدم تاثیری نداشت. لطفا راهنمایی کنید.

سلام احتمالا قارچی شده یا کرم سفید ریشه بهش حمله کرده

هادی چهارشنبه 10 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 09:24 ب.ظ

با عرض سلام . درختان من 6 ساله هستن تا حالا هم از هیچ کود شیمیایی استفاده نکرده بودم تا اینکه امسال در زمان رشد درختان از کود 20 20 20 استفاده کردم هر بار 10 کیلو و بعد از یک ماه دوباره تکرار کردم ( البته از آبیاری قطره ای استفاده میکنم ) رشد درختام خیلی خوب شد . بعد از برداشت از کود سولفات پتاسیم در دو نوبت به فاصله 15 روز استفاده کردم همراه با اسید هیومیک میخواستم بدونم این کاری که کردم در جوانه زنی سال بعد و همچنین مقاومت درختان در برابر تنشها موثر هست یا نه چون تو منطقه ای که ما هستیم کوهستانیه اغلب درختان در زمان شکوفه دهی دچار سرما زدگی میشوند

سلام اینا خوبن اما برا سرما زدگی باید شبهایی که احساس خطر میشه آتش روشن کنید

هادی جمعه 12 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 10:50 ق.ظ

سلام آیا میشود بجای محلول پاشی از طریق آبیاری قطره ای این عناصر را به درختان برسونیم ؟؟ ممنون میشم جواب من رو بدهید

سلام توی پاییز محلول پاشی بهتر جواب میده عناصر بهتر جذب میشن

حسین جمعه 16 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 01:52 ب.ظ

سلام و عرض ادب. 20 درخت زرد الو 12 ساله دارم و سرحال و بزرگ . بهار پر از شکوفه هستن اما به تدریج گلها می ریزن و در نهایت موقع برداشت درختی یک کیلو زردالو بیشتر نداره اما بقیه درختان پر ار میوه هستن. علت سرما زدگی و قارچ نیست چرا بقیه درختان زردآلو باغ بار خوبی دارن . در منطقه کوهستانی نهاوند همدان هستم . استدعا دارم راهنمایی بفرمایید

سلام اگه در زمانی که چاقاله هست تا زمان رسیدن میوه ریزش ادامه داره از سرما زدگی یا گرما زدگی در هنگام گل دهی هست یک نمونت زرد الو.هست که به سرما یا گرمای زیاد در زمان گلدهی خیلی حساسه همون موقع هم نشون نمیده اما بعدا شروع به ریزش میکنه

علیرضا شکری شنبه 20 شهریور‌ماه سال 1400 ساعت 02:43 ب.ظ

باسلام درخت مرکباتم 30ساله هستش در ساقه درختان انگومک بیرون زده ایاباقارچ کش بردوفیکس جواب می گیرم لطفاً یک راه حل خوبی برای معرفی کنید ممنونم

سلام بوردو خاصیت پیشگیری داره از قارچ کش های سیستمیک استفاده کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد