بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

روش صحیح تعویض گلدان


تعویض صحیح گلدان




گلدان، خانه گیاه است و اهمیت آن در رشد و طراوت از مهمترین شرایط یک گیاه سالم است.
گلدان و گیاه به عنوان بخش های اصلی ترکیب محل مسکونی یا کار شما تابع شکل، رنگ و فضای محیطی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.


خروج ریشه از سوراخ انتهای گلدان و کند شدن رشد گیاه از نشانه های لزوم تعویض گلدان است.
گیاهان غیرسالم را از فهرست تعویض گلدان خارج سازید چون احتمال دارد بعد از جابجایی به دلیل عدم مقاومت لازم خشک شوند.



گل رز؛ برای نگهداری گل رز در آب، ابتدا باید گلبرگهای پلاسیده قسمت خارجی آن را جدا کرده و خارهای آن را از شاخه بکنید. سپس ساقه گل را شکاف دهید یا آن را له کنید.


گل سوسن و دیگر گلهای پیازدار؛ انتهای ساقه را قطع کنید، ماده سفید و چسبناکی را که از آن خارج می شود، آب بکشید* و بشویید سپس آن را درون ظرفی از آب بگذارید.

گل سوسن و زنبق؛ انتهای ساقه را به شکل اریب قطع کنید. سپس آن را باز کرده و داخل آب بگذارید. بساک و پرچم را که سنگینی گرده ها روی آن است، می توانید با انگشت فشار داده و به هم بچسبانید. زیرا این گرده ها باعث لکدار شدن گلبرگ می شوند و از زیبایی آن می کاهند.

گل میخک؛ برای آنکه میخک دوام بیشتری یافته و شادابی اش را حفظ کند، آن را بدون قیچی و با دست ببرید.

گل شقایق؛ ته ساقه را روی شعله شمع یا فندک بسوزانید تا تبدیل به زغال شود.


اگر می خواهید گل های شما تا آمد ن میهمان ها تر و تازه و شاد اب بمانند ، انتهای ساقه ها را با د ستمال مرطوبی بسته و د رون یخچال بگذارید تا مد ت بیشتری تازه بمانند .

▪ آبی که به گلد ان ها می د هید ، بهتر است از نظر د رجه حرارت با د مای اتاق تطبیق کند . برای این کار، آب را د ر ظرفی ریخته و بگذارید چند ساعت د ر اتاق بماند ، تا هم د رجه حرارت آن متعاد ل شود و هم اینکه کلر موجود د ر آن ته نشین شود .

▪ آب لوله کشی به علت آنکه د ارای کلر است، برای گلد ان ها چند ان مناسب نیست، بهتر است یک روز قبل آب را د ر ظرفی ریخته و سپس گلد ان ها را آب بد هید . این کار از قهوه ای شد ن نوک برگ ها جلوگیری می کند .

▪ آبی که تخم مرغ ها را د ر آن پخته اید ، د ور نریزید ؛ زیرا این آب سرشار از املاح معد نی است و پس از سرد شد ن برای گیاهان بسیار مناسب است.

▪ پوست تخم مرغ ها را نیز پس از مصرف، د اخل ظرف د هان باریکی که حاوی آب است بیند ازید و د رش را بگذارید . بعد از گذشتن یک شبانه روز، گل ها را با آن آب د هید .


▪ نوشید نی های گازد ار مانند آب معد نی یا سود ا را که گاز آن رفته است، د ور نریزید ؛ زیرا د ارای مواد شیمیایی خوبی است که به گل ها رنگ و شاد ابی خاص می بخشد .

▪ گلد ان گیاهان تازه خرید اری شد ه را د ر صورتی تعویض کنید که ریشه پر باشد و این بد ین معنی است که حد اقل ۶ ماه از زمان تعویض قبلی گذشته باشد .


▪ سعی کنید زمانی تعویض گلد ان را د ر آغاز فصل بهار انتخاب کنید تا به د لیل جریان شیره نباتی د ر پیکره گیاه، ریشه بتواند صد مات وارد ه را د ر حین تعویض با ترمیم بافت های خود جبران کند .


شرایط لازم برای یک گلدان مناسب جهت جابجائی گیاه را با اطلاعات زیر به دست آورید:
▪ اندازه گلدان از مشخصاتی مرتبط با هم، در قاعده، در سر، انتها و ارتفاع برخوردار است که نامگذاری آن براساس دهانه قطر بالایی است که با ترتیب ۷ـ۹ـ۱۲ـ۲۰ـ۲۵ـ۳۷ است. بنابراین برای جابجائی گیاه خود از گلدانی به گلدان دیگر گلدانی با یک سایز بزرگتر را انتخاب کنید.

▪ گلدانهای سفالی بدون لعاب و با لعاب، پلاستیکی، چوبی و از جنس فایبرگلاس هر کدام دارای ویژگی هایی هستند که گیاهدار با در نظر گرفتن محل قرارگیری گلدان، حساسیت گیاه و هماهنگی با محیط می تواند بهترین انتخاب را داشته باشد.

ویژگی های گلدانهای پلاستیکی؛ تنوع در شکل، رنگ، طراحی و همخوانی با محیط های آپارتمانی.
گلدان های سفالی؛ قابلیت نفوذ آب و هوا از جدار آن به صورت دو طرفه، سنگین بودن و عدم امکان واژگون شدن، شکل و رنگ سنتی.

▪ اگر از گلدان کهنه و قدیمی استفاده می کنید، قبل از جابجایی گیاه، رسوبات قبلی آن را پاک کنید و در صورت استفاده از گلدان نو، آن را برای مدتی غرق آب کنید تا بدنه آن سیراب شود.

▪ برای جلوگیری از مسدود شدن سوراخ انتهایی گلدان بر اثر حرکت خاک به دلیل جریان آب، سطح زیرین آن را با مقداری پوشال یا شلتوک برنج بپوشانید تا راه خروج آب باز بماند.


یک روز قبل از جابجایی، گلدان دارای گیاه را از آب اشباع کنید و در هنگام تعویض دست چپ خود را در پائین گلدان قرار داده و با وارونه کردن و وارد کردن ضربه به گلدان، گیاه را خارج کنند.

خاک های کهنه را بدون آنکه به ریشه ها صدمه ای وارد شود، با یک میله یا مداد حذف کنید و سپس آن را درون گلدان جدید آماده شده قرار دهید و به آن خاک غنی و مرطوب اضافه کنید. خاک گلدان را با چند لرزش و فشار دست متراکم کنید.

 
گیاه تعویض شده در گلدان جدید را به مدت دو روز آبیاری نکنید تا ریشه ها جهت آب یابی توسعه پیدا کنند. در صورت حرارت بالای محیط میتوانید از غبارپاشی استفاده کنید.

در صورت بسته شدن احتمالی محل زهکشی، یک مفتول یا میله را با احتیاط در محل سوراخ زهکشی به حرکت درآورید تا آب اضافی خارج شود.

با قرار دادن زیرگلدانی، آب جمع شده را مرتب خالی کنید.


در صورت عدم امکان جابجایی یک گیاه از گلدانی به گلدانی جدید، به علت کمبود زمان، فصل نامناسب و سنگین وزن شدن آن، خاک های سطحی گلدان را تا حدی که به ریشه ها صدمه نزند، با خاک غنی و نو جایگزین کنید.


منبع:کتاب پرورش گیاهان
مولف:حسن حسنی زاده