بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

مطالبی در مورد درخت آلبالو

درخت آلبالو یا Black cherry
نام علمی : Prunus cerasus و از خانواده Rosaceae می باشد.
آلبالو از نظر گیاه شناسی بسیار به گیلاس شبیه است. آلبالو بومی نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه است که احتمالاً بذر آن توسط پرندگان به سایر نقاط از جمله اروپا برده شده است. مناطق عمده کشت آلبالو فرانسه، یوگسلاوی و آلمان می باشد.
گیاه شناسی :
آلبالو گیاهی خزان پذیر با برگهای لوزی بصورت متناوب روی شاخه قرار دارند. رنگ پوست آن قهوه ای روشن تا نقره ای است. آلبالو از نظر حجم در مقایسه با گیلاس جای کمتری را اشغال می کند.

    درخت آلبالو                       درخت آلبالو
ارتفاع درختان آلبالو 4-2 متر و ساقه بعضی از ارقام بسیار قابل انعطاف است و براحتی بدون آنکه شکسته شود خم می شود بهمین دلیل در چیدن میوه بعضی ارقام نیازی به نردبان نمی باشد و میتوان درخت را خم کرد و میوه آنرا چید. گل روی اسپورهای سـالهای قبل و همچنین روی شــاخه های ســال قبل هم تشکیل می شود. گلها بصورت 5-3 تایی در یک جوانه ظاهر و گلها دارای 5 گلبرگ، 5 کاسبرگ، پرچم و یک مادگی است. بر عکس گیلاس آلبالو خود بارور است و برای تلقیح نیازی به ارقام گرده افشان ندارد. گرده ‌آلبالو میتواند گل گیلاس را تلقیح کند.
گل آلبالو معمولاً دیرتر از سایر میوه های هسته دار باز می شود بهمین دلیل معمولاً با خطر سرمازدگی مواجه نمی شود. میوه آلبالو دارای دم بلند که بر اساس بلندی یا کوتاهی دم تقسیم بندی می شود و معمولاً ارقام دم کوتاه مرغوب ترند.
اقلیم :
نیاز سرمایی آلبالو بین 1600-600 ساعت زیر 7 درجه سانتیگراد می باشد. تابستان های خشک و خنک برای این درخت مناسب است. مقاومت به سرما در حد سیب است. ریشه آلبالو در برابر خاک مرطوب نسبت به گیلاس دارای مقاومت بیشتری است و ریشه آلبالو سطحی و تا حداکثر عمق 5/1 متر گسترش می یابد.
ازدیاد :
آلبالو به سه روش کاشت بذر، پاجوش و پیوند قابل ازدیاد است. آلبالوهای معمولی بیشتر بصورت پاجوش ازدیاد میگردد. ولی ارقام جدید آلبالو از قبیل آلبالو گیسی و آلبالو مجارستان (سیکانی مجی-اردی جوبیلیوم و بوترمو) با پیوند روی پایه آلبالو تلخ(محلب) ازدیاد می یابد و پیوند شکمی(
T) در آلبالو معمول می باشد.کاشت و تربیت درختان آلبالو :
فاصله کاشت در آلبالو 5*4 و یا 5*5 است. زمان انتقال نهال به زمین اصلی از پاییز و پس از ریزش برگها آغاز و تا قبل از باز شدن شکوفه ها در بهار ادامه دارد. درخت آلبالو معمولاً در خزانه دارای شاخه های جانبی است که در موقع کاشت باید این شاخه های جانبی را قطع کرد. آلبالو معمولاً سربرداری نمی شود و پس از سال دوم 6-5 شاخه در اطراف ساقه اصلی حفظ و بقیه حذف میگردد.
هرس :
هرس در آلبالوهای بارور مطرح نیست و به غیر از شاخه های شکسته شده و یا بیمار بقیه حفظ میگردد. میوه آلبالو روی شاخه های یکساله و اسپورها تشکیل میگردد. بهترین شاخکهای میوه ده روی شاخه های 3-2 ساله قرار دارد. هر چه از عمر این شاخکها میگذرد کم بارتر می شوند. عمر شاخکهای روی ساقه های افقی، بیشتر از شاخکها روی ساقه های عمودی است. پس از آنکه درخت آلبالو به حد رشد کامل و میوه دهی رسید هر ساله شاخه ها باید 20-10 سانتیمتر رشد داشته باشد تا خاصیت میوه دهی ادامه یابد.
آبیاری :
نیاز آبی آلبالو با گیلاس برابر است اگر چه مقاومت به خشکی در آلبالو بیشتر از گیلاس است.
برداشت :
محصول آلبالو را باید وقتی برداشت کرد که کاملاً رسیده باشد. رنگ میوه رسیده قرمز تیره است. زمان رسیدن میوه حدود 90 روز پس از تمام گل درخت می باشد. متوسط وزن هر میوه 6-5 گرم و متوسط هر درخت 30 کیلوگرم است. برداشت معمولاً با دست انجام می شود. آلبالو مصرف تازه خوری ندارد و بیش از 95% آن به مصرف تهیه آب میوه، کمپوت، مربا و شربت می رسد.
کود و تغذیه :
بر طبق آزمایشاتی که در کشورهای مجارستان در باغهای آلبالو انجام شده است ازت و فسفر اثر کمی روی مواد غذایی موجود در برگهای آلبالو داشته اند. اما کودهای پتاسه بستگی خوب و مثبتی با پتاس محتوی برگها نشان داده اند. ولی منگنز نسبت منفی داشته است. اما به هر حال کودهای ازته و پتاسه اثر زیادی در تشکیل و تولید میوه داشته اند که افزایش تولید فقط با کودهای پتاسه بوده است. اثر مثبت پتاس و همچنین بطور نامحسوس (کمی) اثر ازت در جلوگیری از سرما زدگی گلهای آلبالو مشاهده گردیده است.
با توجه به آزمایشات فوق برنامه کلی مصرف کودهای شیمیایی در باغهای آلبالو به شرح ذیل می باشد.
ازت : حدود 30 تا 40 کیلوگرم در درختان جوان و 80 تا 100 کیلوگرم در درختان بالغ
پتاس : درختان جوان 40 کیلوگرم و بارور حدود 100 کیلوگرم و همچنین بـــر حسب ضرورت از کــودهای ریز مغزی نیز هر ساله باید استفاده نمود.
آفات مهم آلبالو در استان اصفهان :
مهمترین آفت آلبالو مگس گیلاس می باشد.
بیماریهای مهم آلبالو :
از مهمترین بیماریهای آلبالو در استان اصفهان شانکر باکتریایی درختان هسته دار و پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه می باشند.
ســـطح کشت آلبالو در ایران 10607 هکتار که اکثراً در استانهای خراسان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و تهران کشت گردیده است. سطح کشت آلبالو در استان اصفهان 8/751 هکتار (8/151 هکتار نهال و 600 هکتار بارور) با متوسط عملکرد 5242 کیلوگرم در هکتار می باشد. مناطق عمده تولید آلبالو در استان اصفهان شهرستانهای نجف آباد، خمینی شهر، سمیرم، شهرضا و اصفهان می باشند

نظرات 76 + ارسال نظر
مجتبی سه‌شنبه 7 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 11:12 ب.ظ

سلام دوست عزیزواقعآ وب خوب و عالی ای داری من بهت تبریک میگم . و هم چنین خسته نباشید چون معلومه که واقعآ زحمت کشیدی
مجتبی از شیراز

آروین یکشنبه 11 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:50 ق.ظ http://fruitninja

آفرین من همین مطلب رابرای وبلاگم انتخاب کردم

اسماعیل شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:19 ق.ظ

با سلام خدمت همه دوستان عزیز .ما در خانه یه درخت البالو داریم که هر ساله سرسبز بود و میوه هم میداد ولی امسال که نزدیک عید شده اصلا درخت ما سبز نشده .لطفا منو را هنمایی کنید . ممنون

مجتبی سه‌شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 01:59 ب.ظ

باسلام
در مورد آفت درخت آلبالوی دم در خونمون یه سوال داشتم اگه میشه لطفا جوابشو به ایمیلم بفرستید خیلی ممنون میشم ازتون!
درخت ما دقیقا از زیر شاخه هاش یعنی بالاترین نقطه ی تنه در اواخر تابستان امسال شروع به خشک شدن کرد بعدش از همون جا شکست(این درخت حدودا یک ساله است) و توی تنش ما مشاهده کردیم که خالی و پوک شده ولی دوباره امسال که خواستیم به جاش یه درخت دیگه بکاریم دیدیم که تنش هنوز نرم و خیسه.دیگه بهش دست نزدیم همون جوری گذاشتیم موند.
حالا به نظر شما ما چی کار کنیم این درخت ما هیچ شاخه ای نداره آیا احتمالش هست که دوباره شاخه بده و رشد کنه؟
حالا اگه رشد کرد برای اینکه دوباره این وضعیت براش پیش نیاد و حال ما رو نگیره چی کار باید بکنیم؟
لطفا اگه سمی ،کودی،نوع خاص خاکی یا هر چیز دیگه ای که این درخت ما رو از این وضعیت نجات میده به ما معرفی کنید.
راستی یه درخت سیب حدودا در فاصله ی سه چار متری این درخت بود که همین اتفاق واسش افتاد ولی از پایین تنه و کاملا خشک شد و از بین رفت.
با تشکر فراوان از شما

زهره کاشی گران شنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:44 ق.ظ

سلام مطالب بسیار مفید بود
من یک باغچه دارم درختان اون یک ساله هستن ؛سه تا از درختان گیلاسم برگاشون پژمرده شده و درختان البالو اون منطقه هم رشد نکردن لطفا منو در این ضمینه راهنمایی کنید ممنون

عکساشونو برام میل کنید

سارا شنبه 8 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 12:26 ق.ظ

سلام درخت البالوی ما دو ساله است هم سال گذشته هم امسال میوه داد ولی چند هفته ای هست که برگ های بالایی ان خشک شده ولی شاخه های ان نرم است لطفا راهنمایی بفرمایید که چه کنم با تشکر از بذل توجه شما

اگه شاخه ها تو خالی شده کرم ساقه خوار هست عکس بفرستی بهتر میشه نظر داد

neda سه‌شنبه 26 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 06:06 ب.ظ

باسلام درخت البالوی ماشیره داده بعضی شاخه هاش خشکیده لطفابگیدچطورمیشه دوبازطره. پرباسربشه

سلام معمولا یا کرم ریشه هست یا قارچی شده الان مسافرتم توضیحات بیشترو براتون ایمیل میکنم

احسان دوشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 06:38 ب.ظ

با سلام خدمت شما دوست عزیز مطلبتان عالی بود ،من دو سوال از شما داشتم: اول اینکه چطور میشود نهال مرغوب آلبالو را تشخیص داد؟
دوم اینکه آیا ممکن است یک آفت از درخت دیگری به درخت آلبالو سرایت کند (مثلا شته)
اگر ممکن پاسختان را به ایمیلم بفرستید ،ممنون می شوم.

بابک چهارشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:02 ق.ظ

با سلام
فرق تنه و برگ درخت گیلاس و آلبالو و راه تشخیص آنها توضیح دهید
البته با عکس باشد بهتر است .
با تشکر

ماهان دوشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 03:30 ب.ظ

با سلام و تبریک سال نو
هسته آلبالویی بیش از 7 یا 8 سال پیش در باغچه خانه مان کاشتیم . الان بیش از 3 متر طول و بیش از 2 سانت قطر دارد. امسال سومین سال بود که از اواخر اسفند شکوفه داده است. ( امسال اوایل اسفند شکوفه داد) منها هر سال تا 2 تا 3 هفته بعد از شکوفه دهی شکوفه ها می ریزند بعد از 1 یا 2 هفته ساقه های شکوفه ها می ریزند و تا امسال اصلا میوه نداده است ( شکوفه های امسال بین 70 تا 100 تا بود) می خواستم علت شکوفه ریزی و عدم میوه دهی آن را از شما سوال کنم.

با تشکر

درخت اگه ضعیف باشه این اتفاق واسش می افته اسید بوریک به لقاح بیشتر گلها کمک میکنه

یک باغدار سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 01:05 ب.ظ

باسلام ، کساییکه نوشتن درختهاشون از قسمت بالا شروع به خشک شدن کرده اکه برن توی ساقه رو بکردن یک کرم زرد رنک هم میبینن که داره از درون ساقه رو خراطی میکنه وباید تمام شاخه هارو کنترل کنن واون کرم رو بکشن یا شاخه هارو از همونجا ببرن و بسوزونن وکرنه اون کرمها همونجوری تمام درختهارو میخورن وخشک میکنن ، من باغم رو همینجوری نجات دادم .

سلام ممنون دوست عزیز دوستان اگه راجع به سوالات دوستان دیگه نظری دارید حتما مطرح کنید

محمد کاظم شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:27 ق.ظ

با عرض سلام لطفا جواب را به ایمیلم بفرستید
درخت آلبالوی ما اول سال خوب شکوفه می کند ولی همین که شکوفه ها تبدیل به میوه می شوند هنوز بزرگ نشده خشک شده و می ریزند علت آن چیست و جهت رفع آن چه باید کرد؟ ممنون از شما

درختتون ضعیفه توی زمستان از کود های ماکرو و میکرو استفاده کنید

علی 29 یکشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 09:07 ق.ظ

سلام،تو حیاط خونه یک درخت آلبالوی مجاری 4 ساله داریم که ازهمون سال اول برگهاش رنگ پریدگی داره تا امسال میوه نداده امسال شکوفه زیادی کرد به میوه هم تبدیل شد ولی میوهاش زرد میشن وبعدشم خشک میشن ومیریزن،بهش کود آهن هم دادم ولی فرقی نکرده،ضمنا"پارسال هم یکبار،تمام برگهاش ریخت دوباره برگ درآورد(دوفصلی شد)چکار میتونم براش بکنم،ممنون

سلام خاک پای درخت سنگین نیست؟ یعنی خاک یک دسته یا ماسه و سنگم داره اگه خاک یکدسته ریشه نمیتونه تنفس کنه و ریز مغذی هارو از جمله آهن نمیتونه جذب کنه

H.A.Moini پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:08 ب.ظ

باسلام وعرص خسته نباشید . در مطالب بالا نوشته بودید روی هر جوانه 3 تا 5 گل وجود دارد لطفا بفرمایید حد اکتر چندتای انها به میوه تبدیل می شود .من خودم تا سه تا را دیده ام ولی بیشتر نه .لطفا جواب بدید چند روز‌قبل هم پرسیدم ولی هنوز جواب نداده اید .

معمولا همه گل هارتبدیل به میوه نمیشن حد اکثر دو یا سه تا

محمد دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:03 ب.ظ

سلام دوست عزیز .ما در مشهد باغ آلبالو مجارستانی داریم با این اوصاف هر ساله چندتایی از درختان خشک و یا کم برگ یا کم بار یا برگشون زرد رنگمیشه . میخواستم علتش رو بدونم . البته آبیاری باغ با آب فاضلاب (پساب شهری) هست به صورت غرقابی . ممنون میشم اطلاعاتی بدی که این مشکل حل بشه . ممنون از لطفت.

سلام فکر میکنم به خاطر آب فاضلاب هست حدودا صد گرم آهت کلات به هر درخت که زرد شده بدید

محمد چهارشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:51 ب.ظ

ممنونم از پاسخت . فقط ببخشید (( آهت کلات )) چی هست و از کجا میشه تهیه کرد ؟؟؟؟؟؟؟

از مراکز فروش سم و کود و بذر بپرسی بهت میدن

محمد جمعه 1 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:10 ب.ظ

ممنون و سپاسگذارم از راهنمایی شما ...

احمد سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:58 ب.ظ

سلام یک نهال البالو چند سال طول می کشه تا میوه بده من حسطه البالو کاشتم حالا سه سال ش بزرگ شده حتا شکوفه هم نداد با تشکر

سلام عزیزم نترس دیر نکرده

دلنیا پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 11:15 ق.ظ

با سلام و خسته نباشی

من یک درخت آلبالو دارم که آفت به آن حمله کرده و تمامی برگهاش زرد شده و مغز چوب رو خورده و پوک شده چند بار سم پاشی کردم ولی ظاهرا فایده ای نداشته.

ممنون میشم که من را راهنمایی کنید.

سلام کرم ساقه خوار هست شاخه هایی که خشک شده از ۱۰ سانتیمتر پایین تر ببرید

آرمان چهارشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:09 ب.ظ

سلام
اامسال تو باغچه خونه یه نهال آلبالو و یه نهال هلو کاشتم هردو تا دو هفته پیش سبز بودن ولی کم کم برگها خشک شدن و الآن هم روی شاخه ها موندن
احساس میکنم خاک سنگین بوده و رطوبت بیش از حد میمونه توو خاک.خاک باغچه رسی هست
راه نجات هست؟؟خواهشا زودتر جواب بدید
پیشاپیش تشکر

سلام باید قبل از کاشت فکر خاک رو میکردید فکر نکنم دیگه جواب بده واسه درخت خاک سنگین با پ هاش بالا اصلا خوب نیست

قربانزاده سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:23 ب.ظ

سلام من دوتا از درخت البالوهام در در اوایل شهریور برگهاهش رو به زردی و خشکی کردند سبز خشگ شدند دلیل ان چیست؟ممنون میشم زود جوال بدید

سلام احتمالا کرم ریشه بوده

محمد رضا چهارشنبه 13 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 02:09 ب.ظ

سلام و احترام
از مطالب خیلی خوشم امد سوالی دارم اینکه باغی البالو داریم فیلر شده با هلو که هلودر حال خشک شدن ولیکن درختان البالو بعد 6-7 سال هنوز بار خوبی برای ما نداده مشکل اینکه هنگام تبدیل گل به میوه و پس از ان زرد شده و میوه می ریزد انواع سم پاشی ها و کود دهی مناسب است و خاک رسی دارد لطفا راهنمایی نماید .از قزوین

سلام خاکتون رو بدید ازمایش بعدمهنگام قرگ ریزان و قبل از متورم شدن جوانه ها با غسید بوریک محلول پاشی کنید

رضایی شنبه 16 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 09:22 ب.ظ

باسلام لطفا در باره ریزش برگ درختان آلبالو در اواخر پاییز و بعد از آن به شکوفه نشستن بعضی از شاخه ها در منطقه اصفهان توضیح دهید باسپاس.

سلام ماله سرد و گرم شدن ناگهانی هوا هست اگه درخت تو تابستان ضعیف باشه وزود برگاش بریزه امکانه گل کردنش تو پاییز هست

Ali پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 12:41 ق.ظ

با سلام جهت مبارزه با کرم ساقه خوار چه باید کرد لطفا راهنمایی کنید

سلام کرم ساقه خوار برای درختای بالغ آفت مهمی به حساب نمیاد اگر درختتون کم آب نباشه کرم کار زیادی نمیتونه بکنه فقط درختای کوچک و نهال ها هستند که در معرض خطر هستند

وحید یکشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 04:30 ب.ظ

با عرض سلام واحترام
من توی باغچه خونه یه نهال البالو دارم که سال دوم چند تا شکوفه و دو سه تا میوه داد ولی از اون به بعد دیگه خبری از گل و میوه نشد
اگر علتش رو به من بگید ممنون میشم
پیشاپیش از راهنمایی تون کمال تشکر رو دارم

سلام دلایل زیادی داره اما احتمالا ضعیفه قبل از گل دهی از کود اوره استفاده کنید موقع گل دهی هم اب بهش ندید

وحید چهارشنبه 19 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 01:28 ب.ظ

باسلام
ممنون از پاسخ شما عرض شود توی زمستان کود گاوی بهش داده بودم و تقریبا 10 روز پیش کود 20-20-20 بهش دادم وحتی زمان خواب نهال کود مایع فروت ست بهش دادم .
الان تقریبا جوانه هاش نیش زدن ولی به نظر میرسه باز هم خبری از شکوفه نیست اونطور که گفتین الان دادن اوره برای شکوفه و ..... فایده ایی داره البته نهال گیلاس هم سال اول گل داد ولی به میوه تبدیل نشد ولی اون هم شگوفه دیگه نداد اگر امکان هست راهنمایی کنین

سلام اگه میشه اول چنتا عکس از خود درختا و خاک پای درختا برام ایمیل کنید baghbani.novin@gmail.com ببینید ضعیف بودنه درخت فقط به این معنا نیست که شما کم به درختتون مواذ غذایی میرسونید بعضی وقتا ساختار خاک طوریه که مواد غذایی نمیتونه جذب ریشه بشه مثلا اگه خاکتون آهکی با پ هاش بالا باشه اکثر عناصر میکرو مثل آهن نمیتونه جذب ریشه بشه حالا اجالتا چنتا عکس برام ایمیل کنید

وحید شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 08:17 ق.ظ

با سلام و روز بخیر
ممنون از وقتی که برای دوستان صرف می کنید .
خدمت شما عرض کنم که دیروز رفتم برای ابیاری گلها دیدم که درخت البالو چند تا غنچه باز نشده شکوفه داره . خیلی خوشحال شدم نه بخاطر میوه و..... بخاطر اینکه زحماتم به هدر نرفته . اگر لطف کنید منو راهنمایی کنید که نحوه ابیاری درختی که شکوفه داد وایا در هنگام شکوفه دادن میشود کود ویا ..... دیگه ایی به درخت داد یا خیر الان که شکوفه داره چند وقت بهش اب ندم .
پیشاپیش ممنون از پاسختون

سلام معمولا توی اوایل گلدهی به درخت نباید آب داد کود هم که گفتید دادید الان دیگه لازم نداره

بهروز دوشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 10:51 ق.ظ

سلام عیدهمگی مبارک ماتوخونمون یه درخت ۵ساله آلبالووگیلاس داریم که هرساله شکوفه هاش هرسال گنجشک هامیخورن بطوریکه تنها ساقه شکوفه باقی میذارن لطفاراهنماییم کنیین

سلام راهی نیست جز اینکه گنجشک ها رو یه جوری فراری بدی

وحید سه‌شنبه 3 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 01:38 ب.ظ

با سلام و تبریک سال نو
سوالی داشتم من یک درختی البالو و یک درخت گیلاس دارم
همانطور که قبلا گفتم درخت البالو به شکوفه نشسته ولی درخت گیلاسم فقط سال اول گل داد ودیگه دو سه سالی که از گل خبری نشد
یکی از شاخه های البالو شکوفه ایی نداره میخواستم بپرسم آیا میتونم اون شاخه رو برای پیوند به گیلاس استفاده کنم
یعنی اون شاخه البالویی که شکوفه ندارد و قطع کنم به گیلاس بزنم
ایا چون شاخه شکوفه نداره وقتی به گیلاس پیوند بزنم اگر گرفت شکوفه میده یا چونکه توی درخت البالو شکوفه نداده به گیلاس پیوند بشه فایده ایی نداره
پیشاپیش ممنونم از پاسختون و وقتی که برای دوستان میذارین

سال خوبی رو برای تک تک عزیزان ارزومندم

سلام بله میشه

فریدون حیدرپور چهارشنبه 11 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 11:18 ق.ظ

سلام دوستان عزیز. من در شهر تورنتو کانادا زندگی میکنم. درختهای البالو در کانادا قدری از نظر رنگ و سایز و طعم با البالوهای ایران متفاوت و بسیار ابدارو درعین حال روشنتر است . چند سال قبل دو نهال کوچک با خود بردم و در گلدان کاشتم ولی زمستان دوام نیاورد. لطفا به من راهنمایی بفرمایید ۱- ایا درختان البالوی ایرانی برای شرایط اب و هوای کانادا مناسب هستند یا خیر. ۲- ایا اگر هسته البالوی ایرانی را بیکاریم ، لارم است دوباره روی نهال ان پیوند زد؟ ۳- در این موقع سال البالوهای ایران شکوفه دارند. ایا میتوان از نهال شکوفا شده روی درخت البالو موجود در کانادا که هنوز شکوفه نکرده اند ، پیوند زد ۴- اگر نهال ایرانی که شکوفه دارد بدون خاک حمل کنم پس از کاشتن محدد زنده میماند؟

محمد علی اعلایی یکشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 12:04 ق.ظ

درخت ما سال گذشته یکباره درپاییز همه برگهایش خشک شد و امسال برگهایش سر زده ولی باز نمیشود مشکل چیست لطفل راهنمایی کنید.

درختتون چی بوده

نگین سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 08:11 ق.ظ

با سلام
ممنون از وقتی که برای پاسخ دوستان میزارید.
من دوتا درخت البالو و یه الو دارم . امسال بعد سه سال شکوفه های الو که نمیدونم الوچه هست یا الو سیاه به میوه تبدیل شدن هرسال به اندازه ارزن که میشدن میریختن از درخت ولی الان بررگتر شدن . درخت البالو هنوز شکوفه هست وضعیت مشخصی نداره. هردودرخت الو و البالو پارسال شیره زدن و از همون نقطه خشک شدن و شکستن. امسال رفتم سم خریدم اسمش دیازینون60% هست نمیدونم بزنم یا نه با یه کود NPK اگه میشه راهنماییم کنید ممنون

دیازینون که سم حشره کش هست شیره زدن علتش یا قارچه یا کرم سفید ریشه کود رو هم هر درخت پنجاه گرم بدید در ضمن این درختا از جهار سال به بالا اونم کم کم باردهیش بیشتر میشه اگه تونستید عکس درختاتونم برام بفرستید

عباس دوستی شرودان پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 11:59 ب.ظ

سلام من یک باغ البالو تو فلاورجان دارم 1 هرسال بعداز شکوفه تعداد زیادی از میوه ها میریزه 2 حدود صدمتر از باغ در یک قسمت ازباغ درخت هاش خشک شده 3 اگه درختای پیر رو از نیم متری زمین ببریم دوباره شاخه وبار میده یا نه ضمناا باغ یک هکتاره

سلام خوب ریزش علل زیادی داره ضعیف بودن درخت سرما زدگی یا حتی گزمای بیش غز حد موقع گلدهی راجع به خشکی باغ هم چون نذیدمدنمیتونم نظری بدم سوال سومتون هم بله دوباره بار دهی داره

عباس دوستی شرودان شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 12:10 ق.ظ

سلام چطور میتو نم باشما تماس داشته باشم

سلام با ایمیل baghbani.novin@gmail.com

رضا یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 12:53 ق.ظ

باعرض سلام وخسته نباشید کرم ریشه خوار وساقه خوار رو چطورمیشه ازبین برد ممنون ازلطفتون.

سلام ساقه خوار رو که باید خودتون با صبر و حوصله جمع آوری و معدوم کنید کرم ریشه هم مخلوط ۲۰ لیتر آب با سم حشره کش مثل دیازینون بریزید پای درخت

مهدی چهارشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:46 ق.ظ

سلام حضرت استاد وقت بخیر
درخت آلبالویی در بالکن آفتابگیر منزل دارم که علیرغم تعویض خاک و کود دهی مبوه های آن در حال زرد شدن و ریختن می باشد.
اولا بفرمائید : نوبت آبیار ی درخت آلبالو پس از به بار نشستن شکوفه ها ( درگلدان بزرگ) هر چند روز است؟
ثانباً: علت زرد شدن و ریختن بار درخت آلبالوی فوق الذکر چیست؟
از حسن توجه شما سپاسگزارم.

سلام درختتون احتمالا ضعیفه و جای مناسبی نداره آبیاریشم فعلا هفته ای یک بار کافیه البته بستگی به منطقه آب و هواییتون هم داره

مصطفی شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 08:06 ب.ظ

اقا خیلی عالی بود مرسی

نیلو دوشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 03:57 ب.ظ

اسد جمعه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 05:54 ب.ظ

سلام
امسال سال اول میوه دهی درخت آلبالوی من هست و الان که 24 اردیبهشت هست آلبالوها دارن تغییر رنگ میدن ولی اندازه یک نخود کوچک هستن اگر این طبیعیه که هیچ اگر نه راهنمایی بفرمایید متشکرم

سلام واسه سال اول خیلی روش حساب نکن طبیعیه

عبدالله یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 07:10 ب.ظ

با سلام درخت البا لو در حیاط خانه داریم 10 ساله است در زمستان به ان کود گوسفند با کود عناصری دادیم و پس از تبدیل شکوفه ها به میوه کود 20 20 هم پای ریشه وهم به صورت محلول پاشی استفاده کردیم با این حال بسیاری از میوه ها ریخت علت ان چیست با تشکر

سلام با اسید بوریک محلول پاشی کنید

غفاریان دوشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 09:11 ب.ظ

باسلام و عرض ادب سوالی داشتم باغی داریم با درختان مختلف و البالو مدتی است برگهای درختان البالوی ان به زردی میگراید و رفته رفته خشک میشود و به باغ داران محلی هم مشاوره گرفتیم هر کدام علتی را عنوان کردند از جمله کم بود اهن فسفر و کودهای تقویتی و....... ولی کار ساز نبودند لطفا راهنمای فرماید با تشکر

سلام باید مشخصات ظاهری برگ هایی که خشک شده رو میدادید کمبود اهن به این زودی برگ رو خشک نمیکنه

محمد چهارشنبه 19 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 06:04 ب.ظ

سلا خواهشا در مورد فصل پیوند و پایه ی پیوند مربوط به البالو هم توضیح بدید.
مرسی

سلام فصلش اواخر اردیبهشت یا اوایل شهریور

h22 پنج‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 01:32 ب.ظ

سلام .درخت آلبالو چهار ساله ای دارم که امسال اردیبهشت برگهای درخت شروع به زرد شدن وریختن کرد.متوجه شدم حشرات ریزی روی برگهاوساقه های درخت را با تارهای خود میپوشانند .در ضمن تا کنون هیچ کود و سمی برای درخت استفاده نکردم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.(از مارندران)

سلام یه سم حشره کش مثل دیازینون بهش بزنید

امیر حمزه ای یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:31 ب.ظ

سلام زیاد وقت شما را نمی گیرم من 2عدددرخت البالو دارم هر دو در این فصل بهار شروع کردن به زرد کردن برگها در صورت امکان راهنمای کنید متشکرم امیر

خوب علایم زردی چطوریه بیشتر توضیح بدین

مهسا شنبه 5 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:29 ق.ظ

سلام ماامسال یه نهال درخت البالو کاشتیم تو حیاط خونمون ولی برگاش خشک شده ولی توش هنوز سبزه وخیسه معلومه زندس چیکار کنیم برگ نمیده راهکار چیه ممنون میشم پاسخ بدین

معمولا نهال اینطوری ممکنه بشه اما خوب البالو زود نهالش میگیره قدرت ریشه زنیه خوبی هم داره بیشتر بهش آب بدید

احمد دوشنبه 14 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 01:19 ب.ظ

سلام دوست عزیز از اینکه به سوالات جواب می دهد از شما سپاس گذارم

ببخشید من با یک مشکل مواجه شدم : امسال ما محصول درخت آلبالو را که کاملا هم رسیده بودند حدود یک هفته قبل چیدیم و الان که یک هفته از چیده شدن میوه ها می گذرد تقریبا یک سوم برگ های درخت آلبالو زرد شده است (درخت آلبالوی ما حدود 180 سانتیمتر قد دارد و در کل سایز متوسطی دارد حدود یک متر مربع فضا اشغال کرده ولی همیشه محصول زیادی نسبت به اندازه اش می دهد امسال حدود هشت کیلو آلبالو داشتیم و شاخه های نازک درخت به زمین چسبیده بودند) در کنار این درخت آلبالو دو درخت گیلاس هم داریم که آنها هم محصول زیادی داده اند ولی بعد از چیدن میوه هایشان هیچ کدام زرد نشده اند به نظر شما چه مشکلی وجود دارد ؟ اگر خاک مشکلی دارد چرا بعد از چیده شدن میوه ها این اتفاق افتاد آن هم با این سرعت

یک سوال دیگر : چیدن میوه های درخت آلبالو بدون اینکه دم آلبالو را هم از درخت جدا کنیم آیا برای درخت مضر است ؟

سلام فکر میکنم درختتون ضعیف شده از کودهای ریز مغذی استفاده کنید دم البالو رو هم معمولا باید از درخت جدا کرد

امیر سه‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 04:02 ب.ظ

با سلام درخت گیلاس جوانی دارم که خیلی قوی وسرحال بود ولی از بالا برگهایش زرد و شاخهای انتهایی ضعیف شده است چکار کنم ؟

کمبود اهن و روی داره

مهسا دوشنبه 29 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 11:21 ب.ظ

ایا کاشت درخت البالو در خانه مضر است؟ما در حیاط یک درخت البالو کاشتیم اما در جاهای دیکر باغجه هم درختجه هایی با همان شکل و برک دیده میشود ایا درخت البالو به خودی خود در جاهای دیکر باغجه تکثیر شده؟؟

سلام بله ولبالو یک درخت رونده هست و واسه باغچه خونهدمناسب نیست

مردانه ازبهارستان اصفهان پنج‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 12:15 ق.ظ

نهال آلبالوی مجاری من درگلدان درخیاط خانه این موقع سال آخر مهرماه یازده تا شکوفه داده است !

متاسفانه به علت تغییرات آب و هوایی هست

مژگان علومی چهارشنبه 17 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 04:10 ب.ظ

سلام و خسته نباشید
خیلی ممنون بابت وقتی که صرف می کنید و اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار می دید.
اگه ممکنه می خواستم سوالی بپرسم
من چند تا هسته البالو رو شکستم و بذرهایی رو که سالم به نظر می رسیدند، مثل بذر خیلی میوه های دیگه بین حوله کاغذی مرطوب پیچیدم و داخل یخچال نگه داشتم تا جوانه زدند. بعد اونها رو ضد عفونی کردم و توی بستر اماده کشت کاشتم. اول خیلی قوی و سالم به نظر میان اما، بعد از یک مدت بعضی ها شون از نزدیک خاک، یا نزدیک برگها نازک، قهوه ای و نرم می شن و بعد از بین می رن. اگه دلیلشو بدونم سعی می کنم جلوی خراب شدنشونو بگیرم.
مجددا بابت جوابی که به سوالها می دین تشکر می کنم.

سلام احتمالا قارچی شده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد