بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

هرس و بیماری های درختان گردو

مبارزه با آفات و بیماریهای گردو به علت بزرگ بودن این درخت مشکل است زیرا سمپاشی تمام درخت به سختی انجام می شود. کاشت درختان پیوندی، استفاده از پایه های پا کوتاه، ترییت وهرس و انتخاب ارقامی که بطور جانبی محصول می دهند موجب کاهش اندازه درخت شده و بطور محسوسی سمپاشی و برداشت میوه را آسانتر می کند. تدابیر بهداشتی تاثیرزیادی در کنترل آفات و بیماریها دارد ولی اغلب این تدابیر فراموش می شوند. تدابیر بهداشتی شامل کاشت درختان سالم جلوگیری از انتقال آفات و بیماریها ا زطریق ادوات هرس وسایر وسایل کاشت ،هرس برگهاوشاخه های بیمار وسوزاندن آنها است.نهالها قبل از کاشت باید در نهالستان از نظر آفات و بیماریها بررسی شوند.

 آفات گردو

laspeiresia pomonela -۱  کرم گردو:

کرم گردو (کارپوکاپس)پروانه ای است که لاروآن به اغلب میوه های دانه دار بطور اعم و به گردو بطور اخص حمله می کندوخسارت آنگاهی تا 30% محصول را نابود می سازد.پروانه این حشره در اواخر اردیبهشت و اواخر خرداد ظاهر می شود.ابتدا از محل گلگاه وارد میوه های در حال رشد شده و باعث ریزش آنها می شود. لارو نسل دوم در حدود مرداد ماه به  رغم خشبی شدن پوست گردو از ناحیه دم میوه وارد می شود و با تغذیه از مغز گردو در گردو تکامل می یابد و مغز گردو را از بین می برد.

مبارزه:

برای تعین زمان سمپاشی از تله های فرمونی که در ادیبهشت ماه کار گذاشته می شوند می توان استفاده کرد .برای مبارزه با این آفات می توان از دیازینون یا کارباریل به غلظت 2 00 /0استفاده نمود.

2-کرم میوه  Paramyelois   transitella     

بر خلاف کرم گردوکه فقط یک لارو در داخل میوه های آلوده وجود دارد در صورت حمله این آفت چندین  لارودر داخل  یک میوه مشاهده می شود. لارونسل اول و دوم در طول بهار و تا بستان به میوه ها خسارت دیده و مومیایی شده حمله می کند،ولی لارو نسل سوم از طریق پوست سبز ترک خورده خسارت زیادی به مـــــیوه ها وارد می کند.

مبارزه :  1-حذف میوه های مومیایی شده  2-مبارزه با کرم گردو که زمینه را برای فعالیت این آفت فراهم می کند   3-مبارزه با بابلایت گردو4-برداشت سریع میوه ها پس از ترک برداشتن پوست سبز   5- تیمار میوه های با سموم گازی.

نظرات 15 + ارسال نظر
شیما سه‌شنبه 29 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 11:52 ب.ظ http://free-time.blogfa.com

سلام.
ممنون از مطالبتون.
فوق العاده بود
من که خیلی استفاده کردم

جلل گلمکانی پنج‌شنبه 14 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:39 ق.ظ

j بسیار متشکرم اطلاعات اارزشمندی ارائه فرمودید .

hamid یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:10 ق.ظ


بد نیست فقط زودی زودی اپدیتش کنید

عظیم جعفرزاده بیگدیلو یکشنبه 14 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 02:22 ق.ظ http://jafarzadeh6343.blogfa.com

باسلام وآرزوی قبولی طاعات شما عزیزان . ازبابت وبلاگ بسیار مفیدتان سپاسگزارم و می خواستم بگم که ما در شهرستان پارس آباد مغان استان اردبیل زندگی می کنیم ودر زمین مزروعی خود شلیل از نوع ردگل وسان گل کاشته ایم . بااجازه تان می خواستم مقداری 2 هکتار نهال گردوی زودرس بکارم لطفا نوع نهال ونحوه تهییه آن را برایم ایمیل فرمائید اصلا آیا گردوی زودرس که سه ساله به بارنشیند وجود دارد؟ ممنونم .تورا خدا حتما کمک کنید وبرایم ایمیل بفرستید . ضمنا برای یک هکتار چند نهال کاشته می شود

امیر شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:31 ب.ظ

سلام وخسته نباشید ممنون از راهنماییهیتان

علیشان گوهری خراسان شمالی شهرستان بجنورد روستای چریک پنج‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 04:28 ب.ظ

خیلی ممنون از راهنمای ازشمند ومفیدتان علیشان گوهری از خراسان شمالی شهر ستان بجنورد روستای چریک

حامد دوشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:19 ق.ظ

سلام
ما یک باغی در اوره در دماوند داریم . درختان گردوی آن سال ها محصول بسیار زیاد و با کیفیتی داشتند اما الان حدود شش هفت سالی می شود که تقریبا باری ندارد و اگر هم داشته باشد پوک است . آیا با کود و ... می شود آن ها را به حالت اول برگرداند ؟
با تشکر

سلام احتمالا چند سالی درست تغذیه نشده بله با تغذیه صحیح انشا اله درست میشه

جواد جوادی شنبه 20 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:57 ق.ظ

با سلام و سپاس فراوان
مطالب عنوان شده بسیار قابل استفاده است . اما سوالی داشتم از محضرتان و آن اینکه مدتی است که مغز گردو های ما قهوه ای شده و به ندرت مغز سفید یافت می شود لطفاً در صورت امکان علت آن و راه درمان آنرا به بنده ایمیل فرمائید
ارادتمند شما - جوادی از ارومیه

سلام علت اصلیش کم آبی و گرمای بیش از حد هست

بهروز اسکندری یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1395 ساعت 02:05 ق.ظ

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما و دست اندرکاران و ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار عموم قرار میدهید سوال بنده این بود که ما تعداد زیادی درخت گردو داریم که مبتلا به کرم تنه خوار و همچنین آتشک هستند راههای مقابله با این آفتها چی هستش ممنون میشم یه راهنمایی بفرمایین؟؟؟ و دیگه اینکه امسال تو اواسط پاییز درختان رو هرس کردیم و روی قسمتهایی که هرس شده بودن چسب هرس زدیم اما پس از چند روز سرمای شدیدی که اتفاق افتاد مشاهده کردیم که از محل بریدن شاخها آب خارج میشه و همینجور از تنه درخت سرازیر میشه!!!! علت این موضوع چی میتونه باشه و چکار باید کرد؟؟؟

سلام آتشک که باید قارچ کش بزنید و شاخه های مبتلا رو‌حذف کنید کرم تنه خوار هم سیخ داغ کنید فرو‌کنید تو‌محل خوردن کرم ها درخت رو هم بد موقع هرس کردید خمیر بزنید روش

Fatima دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:46 ب.ظ

سلام و خسته نباشید.
تشکر بابت مطالب مفیدی که در اختیار قرار دادید
سوالی داشتم:بهترین زمان برای هرس درخت گردو در شرایط آب و هوایی استان لرستان چه زمانی ست و عموما کدام شاخه ها را از درخت باید جدا کرد؟
با تشکر قبلی

سلام معمولا توی پاییز شاخه های با زاویه کم که نور خورشید بهشون نمیخوره شاخه های نیمه خشک

رحیمی نیت دوشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 11:47 ق.ظ

خداقوت بده که بزرگوارانه علمتون رادراختیارمردم میذارید.ممنون

ممنون

علی شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 11:17 ب.ظ

سلام و خسته نباشید خدمت شما و تشکر بابت نشر تخصصتون
سوالم اینه که یه باغ یک هکتاری با حدود 80 اصله نهال 3 ساله گردو در منطقه ییلاقی مازندران دارم.بهترین زمان هرس کیه؟ و این موضوع که یکی از باغداران سنتی و تجربی میگفت در سالهای اول رشد گردو نباید خیلی بهش آب داد چون باعث میشه ریشه ها خیلی عمیق رشد نکننف نظر شما چیه؟؟؟
ممنون و آرزوی موفقیت

زملن هرس توی زمستانه البته نه تو سرمای شدید سوال دومتون هم اره در کل دزست گفته

مهد یکشنبه 13 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 08:12 ب.ظ

خیلی تشکر می کنم ازبابا مطالب مفید وکار سازتان

حسین یکشنبه 13 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 12:58 ب.ظ

سلام . تشکر از مطالب مفید تون. سوال داشتم از خدمتتون 1. میشه به درخت گردو کود حیوانی داد میگن کود حیوانی باعث قهوه ای شدن مغز گردو میشه آیا درست است؟ 2. دادن نمک به درخت گردو باعث سفیدی مغز میشه یا نه؟ ممنون

سلام کود حیوانی مانعی ندره نمک هم.خوبه

حسین چهارشنبه 16 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 09:03 ق.ظ

سلام . در نیمه دوم آبان ماه در آب و هوای نهاوند همدان میشه گردو را هرس کرد؟ اوایل اسفند ماه چطور؟

سلام بله زمان خوبیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد