بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

آفات و بیماری های درخت انار

آفات و بیماری های انار

درخت انار یک میوه ی گرمسیری تا نیمه گرمسیری است و در نواحی ساحلی و مرطوب به صورت درخت همیشه سبز ولی در نواحی خشک با زمستان های سخت به صورت درخت خزان دار است. مناطق حاشیه ی کویر، با تابستان های گرم و خشک و آب و خاک نسبتا شور، مناطق اصلی کشت و کار و تولید اقتصادی انار کشور را تشکیل می دهند. از جمله ویژگی های باارزش این گیاه، انعطاف پذیری آن نسبت به انواع خاک ها و تحمل کم آبی و شوری آب و خاک است.
شته ی انار
عمومی ترین آفت درختان انار محسوب می شود که در تمامی انارستان کشور وجود دارد.
روش های کنترلی
۱) بررسی های انجام شده نشان دهنده ی اختلاف فاحش بین تراکم جمعیت تخم شته ی انار بر روی پاجوش های درختان انار و سرشاخه ها است. از این نتیجه می توان به عنوان پایه و اساس یک روش مبارزه ی مکانیکی بهره گرفت. بدین ترتیب که پاجوش های انار را تا زمان جفت گیری و تخم گذاری شته های جنسی در پای درختان حفظ نموده و حذف آنها را به بعد از این زمان، که در شرایط آب و هوایی استان یزد حداکثر پایان آذرماه می باشد، موکول کرد. در این صورت می توان جمعیت تخم آفت و منبع آلودگی سطح باغ برای سال آتی را در مقیاس وسیعی کاهش داد. بدیهی است که قطع پاجوش ها قبل از تخم گذاری شته های جنسی باعث هدایت آنها به سوی سرشاخه ها و تاج درختان انار و افزایش خسارت آفت می گردد.
۲) به منظور حفظ دشمنان طبیعی آفت و تداوم تعادل بیولوژیک، از مصرف هر گونه سموم شیمیایی در باغات انار جدا جلوگیری گردد. بخصوص که درختان انار به سموم شیمیایی حساس بوده و مصرف سم، ریزش برگ و طغیان کنه ی انار را در پی خواهد داشت.
۳) از بادبردگی سموم مصرفی در مزارع یا باغ های مجاور باغ های انار جلوگیری شود.
۴) از کاشت میزبان های حساس به آفت مثل بامیه و پنبه در حاشیه و مجاورت باغ های انار خودداری گردد.
۵) جهت حمایت از دشمنان طبیعی شته ی انار، مقداری از علف های هرز گلدار در سطح باغ های انار و حواشی آنها حفظ گردد.
۶) با تکثیر و رهاسازی کفشدوزک های شکاری یا بالتوری سبز و زنبور تریکوگراما، دشمنان طبیعی شته ی انار تقویت گردد.
کرم سفید ریشه ی انارروش های کنترل
«کرم سفید ریشه» نیز مانند بسیاری از آفات دارای دشمنان طبیعی فراوان است که آنها را در مراحل مختلف زندگی مورد حمله قرار می دهند. پرندگان، مورچگان، تعدادی از میکروارگانیسم ها ی خاک، زنبورها و بعضی از کنه ها ازجمله دشمنان طبیعی این آفت محسوب می شوند که لازم است مورد توجه و حمایت قرار گیرند. جمع آوری حشرات کامل در صبح زود با تکان دادن درختان و درختچه های محل استراحت شبانه ی حشرات کامل، جمع آوری حشرات کامل با کمک نور چراغ، جمع آوری لاروهای آفت در هنگام شخم، به ویژه در فصل تابستان و پائیز از جمله روش های مؤثر در کاهش جمعیت آفت هستند.
مگس سفید انار
همان گونه که اشاره شد، در حال حاضر مگس سفید انار، آفت اقتصادی باغ های انار محسوب نمی شود و آفت از طریق دشمنان طبیعی خود تحت کنترل است و نیازی به مبارزه ندارد.
پوسیدگی و ترشیدگی میوه ی انار
تعدادی از قارچ ها، باکتری ها، مخمرها و نماتدها در صورتی که به داخل میوه ی انار راه پیدا کنند، قادرند در روی درخت یا در انبار، موجبات گندیدگی و فساد سریع یا تدریجی میوه ی انار را فراهم نموده و آن را از بین ببرند.
به منظور کاهش خسارت ناشی از پوسیدگی و ترشیدگی میوه ی انار تحقیقاتی در کشور انجام شده است که به اختصار به آنها اشاره می شود:
۱) پرتودهی با ۱۰۰ کیلو وات اشعه ی گاما در کشتن کرم گلوگاه انار و جلوگیری از رشد قارچ های انباری مؤثر است.
۲) استفاده از گاز متیل بروماید برای جلوگیری از فعالیت کرم گلوگاه انار و فساد میوه مفید است.
۳) ضدعفونی انارهای چیده شده با محلول دو در هزار تیابندازول (تکتو) و سمپاشی پیش از برداشت با همین قارچ کش به منظور جلوگیری از کپک زدگی میوه.
۴) استفاده از تیمار گرمادرمانی.
ترکیدگی میوه علائم و عوامل
ترکیدگی میوه، مهم ترین بیماری فیزیولوژیکی و خسارت زا در تمام مناطق انار کاری کشور و دنیا محسوب می شود و بعد از کرم گلوگاه انار بیشترین خسارت را به باغداران وارد می سازد. کم آبی، نامنظم بودن دور آبیاری، وجود واریته ی حساس، اختلاف درجه حرارت شب و روز و سرمای زودرس پاییزه به ویژه اگر توام با ریزش باران باشد، به ترتیب بیشترین نقش را در ایجاد عارضه ی ترکیدگی میوه ی انار به عهده دارند.
همچنین میزان ترکیدگی در خاک های شور زیاد است. ترکیدگی با وزن هزار دانه ارتباط معکوس دارد. و البته روش های کنترل آفت ترکیدگی میوه که در اصل مقاله تفضیلی نویسنده در دفتر نشریه موجود است و می تواند در اختیار باغداران انار که علاقه مند باشند قرار گیرد.


نظرات 31 + ارسال نظر
سروش جمعه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:49 ب.ظ

محمد جان ممنون- مقالت خوب و حاوی اطلاعات مفیدی بود

احمدرضا کاظمی دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:58 ق.ظ

سلام خیلی عالی بود استفاده کردم! فقط یک سؤال اینکه الان من چندتا درخت انار دارم که پر از شته شده! شما اینجا راه پیشگیریش رو نوشتین ولی راه مبارزه با اون رو هم اگه بگین ممنون می شم!

خیلی ساده یه سم حشره کش بگیر استفاده کن اگه سم تنفسی تماسی باشه بهتره عوارضش کمتره مثل دیازینون

ساناز پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:20 ب.ظ

سلام,ممنون ازمطالب خوبتون,کیانی فردهستم,مسئول کلینیک گیاهپزشکی,خوزستان,دهدز,1سال ازکارم گذشته,هرسال کرم گلوگاه خسارت زیادی واردمیکنه پارسال مبارزه مکانیکی توصیه کردم یکم ج داد,برای مبارزه شیمیای وزمان مبارزه ازتون کمک میخوام.ممنون

سمن دوشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 05:49 ب.ظ

سلام. محصولات درخت انار ما، دانه هاش بسیار کم آب و هسته های وسطش بزرگه.میدونید دلیلش و راه حلش چیه؟

فاطمه جمعه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام ممنون از مطالبتون
قسمتهای پایین درخت انارمون رو هرس کردیم ولی مدتی برگهای درخت چسبندگی ایجاد شده میشه بگید چکار باید کنیم

لطیف مهدوی سه‌شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 03:00 ب.ظ

با سلام
من میوه درخت انارم یا سفید و ترش میشود و یا از داخل میپوسد و سیاه میشود. اگر لطف کنید و راهکا بدهید ممنون میشوم.

سلام سفید شدنش دلیلش آفتاب سوختگی هست پوسیدنش هم کرم گلو گاه هست

mona سه‌شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 05:07 ب.ظ http://1393mona.blogfa.com

علت گل نکردن درخت انار

کم آبی

نادی دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 04:01 ب.ظ

علت خشک شدن یا بیدار نشدن درخت انار پس از زمستان چیه راه جلوگیری هم بگید

سرمای بیش از حد

شریفی تبریز سه‌شنبه 21 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 09:23 ب.ظ

سلام دو طرف برگهای درخت انار مثل خزان وریزش زود هنگام دار دولی وسط درخت برگهای سبز دارد علت را میخواستم

شاید گرمای زیاد و کم آبی باشه میتونید عکسشو واسم ایمیل کنید

علی چهارشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:13 ب.ظ

سلام. پای درخت درقسمت جنوب محل افتاب خورپوست درخت متورم گاه شکافته شده وزیر پوست به رنگ برنزه می شود.گفتن بخاطر قارچ است.که استفاده از قارچ کشها سودی نداشت.خودم فکر میکنم بخاطر سرمازدگی باشه چون نهال را ازدرختان غیر بومی تهیه کردم که طاقت سرمای منطقه مارا نداره.در این موردچون 500 تا درخت 7ساله داشتم ضرر زیادی کردم.ممنون میشم از راهنمایتون.

سلام من خودم درخت انار دارم سرما هم خشکش کرده اما سیاه نشده خاک پای ساقه رو بزن کنار که پای ساقه مرطوب نباشه یه سم بوردوفیکسمبزن به ساقه

ابراهیم عمرانی جمعه 19 دی‌ماه سال 1393 ساعت 10:16 ق.ظ

سلام لطفا درمورد چگونگی مبارزه با کرم گلوگاه اناروترکیدگی میوه هم توضیح بفرمایید.من از جنوب ایران کهنوج کرمان مزاحم شدم.دمایی بین -5الی45درجه

رضایی سه‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 08:45 ب.ظ

سلام درخت انارما گل مى کند، اما گل هاازدم گل مى ریزد وقسمت انتهایش راکه نگاه مى کنیم خشک شده علتش چیست؟
راه مبارزه باشته انارراهم بفرمایید چیست؟
ممنون

سیاوش چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 03:10 ق.ظ

سلام خدمت شما من از ویلایه شمال یک نهال کوچک انار کندم و باریشه کم داخل ظرف اب گذاشتم و این ریشه ها بسیار زیاد شد و اوردم در تهران حالا بعد 3 ماه میخوام ببرم اردبیل بکارم ایا ریسک بزرگیه چند رصد احتمال داره خشک بشه و اینکه نهال در اب از بین نمیره اندازه اون حودوده 70 ثانته و الان که ر پاییز هستیم برگ هاش شل و زر میشه و میریزه دلیلش رو می گید ممنونم از زحمات شما .

سلام کلا انار درختی هست که زود قلمش میگیره راجع به اون مشکل هم باید بگم که چون فقط ریشش توی آب هست

غیبی سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 01:53 ب.ظ

ممنون از مطالب جالبتون

رحیم جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 11:49 ب.ظ

درخت به دارم که خیلی تقویت کرده ام رشد خوبی دارد 5ساله است گلهای زیاد میدهد وبعدار مدتی گلها میریزد حتی یکی هم نمیماند چکار کنم

سلامذمعمولا درختای دانه دار همینطوری هستن یه سال خوبه یه سال بد شما باید توی پاییز یه محلول پاشی اوره روی و اسید بوریک به درخت بدید

محمد هادی چهارشنبه 2 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 12:34 ق.ظ

سلام خسته نباشید ببخشید چجوری از ترک خوردن انار جلوگیری کنیم و با این آفت مبارزه کنیم

سلام معمولا به علت کم ابی هست

رضا سه‌شنبه 22 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 11:03 ق.ظ

با سلام و عرض ادب من گلدان اناری دارم مدتی است برگهای دیدش حالت چروک دارد و نوک آن را قطرهای ریز شیره گرفته لطفا علتش را بفرمایید و راهنمایی ام کنید ممنون.

سلام شته گزفته یه سم دیازینون بهش بزنید

سعید حسینی جمعه 22 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 11:49 ب.ظ

چرا میوه درختان انار سیاه میشه

سلام اگه منظورت پوسیدن هست کرم گلوگاه انار دلیلش هست

فاطمه علی وند پنج‌شنبه 18 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 04:32 ب.ظ

سلام مطالب بسیار عالی هستند.اما اصلا در مورد پرورش درخت میوه در گلدان مطلب نداشتین.امیدوارم در این مورد هم مطلب بگذاریدبخصوص برای ما که در اپارتمان زندگی میکنیم.ممنونم

سلام ممنون من خودم کشاورزم درخت میوه احتیاج بهنور کافی در شبانه روز داره اینایی هم که میان نسخه میپیچن میگن میشه همچین کازی اینا فقط درسشو خوندن تجربه ای ندارن من اصولا میگم پرورش درخت میوه تو گلدان اونم تو آپارتمان تلف کردن وقتو هزینه هست

حمید چهارشنبه 5 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 02:39 ب.ظ

درود

چند تایی درخت انار تو حیاط دارم‌که حدودا پنج ساله هستن و ‌میوه هم میدن،،،،لطفا در مورد نحوه و زمان هرس راهنمایی بفرمایید
سپاس

حمید،،،گنبد ‌کاووس

سلام زمان هرس همین الان تو پاییز هست هرسش هم پا جوش های اضافی رو حذف کنید شاخه های خشکیده یا زاویه دار رو ببرید

اصغر یکشنبه 12 دی‌ماه سال 1395 ساعت 12:06 ب.ظ

سلام چندتا درخت انار که هسته شون سفیده صورتی .پفکی چه کودی باید زد که خوب شه

سلام آفتاب سوختگیه

سید علی اصغر خاندوزی جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 09:56 ق.ظ

سلام .
میشه وقتی انار گل داره ، از سم دیازینون استفاده کرد .؟

سلام قبل یا بعد از گلدهی استفاده کنید

میشا شنبه 10 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 02:16 ب.ظ

سلام من درخت انارم برگاش زرد شده و میریزه برگایی هم که سبزن وسطشون سیاه شده دلیلش چیه؟چیکارش کنم؟

سلام میشه عکسشو برام بفرستید

فاطمه یکشنبه 2 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 05:35 ب.ظ

سلام من گلدان اناری دارم که سال پیش بخاطر شپشک اردالود از بین رفت و خشک شد من ساقه اشو کوتاه کردمو داخل اب نگش داشتم بعد یه مدت داخل یه گلدون دیگه کاشتم که شاید بگیره یه مدت بعد سبز شد اوایل خوب رشد میکرد تو بالکن نگهش میداشتم هوا سرد شد اوردم تو خونه الان برگهاش به داخل پیچ خورده بعضیاشم از نوکشون شروع به خشک شدن میکنن دلیلش چی میتونه باشه دوباره افت زده؟

سلام بین برگ هارو بررسی کنید ببینید شته نداره

محمد کاظم گلباف پنج‌شنبه 6 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 11:29 ب.ظ

درود برشما،امسال درختان انار باغم با آنکه سرسبز و برومند ۳ساله بودند،هیچی بار نداد.چرا؟ چند اصله از انارهایم در اوایل شهریور بر خلاف دیگر درختانم،لخت وتمام برگها،ریختند،چرا؟یکی از درختها،،در محل طوقه،یا ازخاک ده سانت پائین،ریشه ی آن از پارسال ابتدا برنگ قهوه ای کدر و سپس سیاه شد و تمام درخت لق شد،و نیم آن افتاد...مابقی،جوانه میزند اما بالا نمی آید،چرا ؟ممنونم.از تفت یزد گلباف

سلام ریشه هارو بررسی کنید ببینید کرم سفید ریشه داره یا نه

علیرضا دوشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 03:27 ب.ظ

با تشکر

عباس پنج‌شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 09:29 ق.ظ

سلاپ و خسته نباشید. یکی از اقوام ما 1 هکتار باغ انار داشت. امسال یک دقعه شروع کرده به ترک خوردن ساقه و خشک شدن. از نظر کنترل افتم کنترل میکرد. به نظر شما چه نوع افتی این مشکل رو به وجون میاره.

سلام پوسیدگی طوقه هست عاملش قارچ هست میتونید به ساقه ها قارچ کش بوردو فیکس بمالید

علی یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 04:28 ب.ظ

سلام من ۶۰۰ تا بوته انار دارم ۱۰ساله هستن بعد امسال تنه درخت ترک خورده یا پوستش جدا شده وبرگ هاش دارن زرد میشن و بعضی از شاخه ها برگ نیاوردن هنوز یا خشک شدن دلیل و علت چی می باشد و راهکار چیست ممنون

سلام قارچی هست به تنه درخت بوردو فیکس بمالید فکر کنم یه بار دیگه هم سوالتونو جواب دادم

امیر یکشنبه 14 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 11:36 ق.ظ

با سلام و عرض ادب ببخشید ما یه درست انار داریم شته زیادی داره ما یه سم شته خریدیم هیچ کاری نکرد پیشنهادتون چیه با تشکر

سلام سم کونفیدور نیم در هزار

امیر چهارشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 12:31 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید من یه دونه انار دارم خیلی شته زده سم شته هم زدم برای چند روز بهتر شد وبعد از چند روز دوباره شته زد به نظر شما چکارش کنم

سلام کونفیدور استفاده کنید

زیبا دوشنبه 21 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 09:30 ب.ظ

سلام من چندتا انار میخوردم یهو یه کرم سفید بین 5 تا 10 میلیمتری پیدا کردم. نزدیک بود بخورم. میترسم تو اون چندتای اول که خوردم هم کرم بوده باشه. چیکار کنم؟ این چه نوع کرمیه؟ خطرنامه؟ چی بخورم؟ تو بدن میمیره؟ زاد و ولد نکنه؟ تو انار تا حالا کرم ندیده بودم اخه

سلام جالبه کرم گلو.گاه انار که خیلی معروفه شما اطلاعی ازش ندارین من پزشک نیستم اما خیالتون راحت این کرم ها فقط حشره هستن با اون انگل هایی که تو بدن تبدیل به کرم میشن فرق دارن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد