بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

آفات مهم انگور

سلام فکر کنم اکثر نقاط ایران تاکستان های زیادی باشه منطقه ما  

 

که زیاده خودمون هم باغ انگور داریم بد نیست با آفات و بیماری های 

 

این محصول آشنا بشیم خوشحال میشم نظر بدین

آفات مهم انگور

کرم خوشه‌خوار انگور
lobesia botrana
(lep: tortricidae)

در ایران فقط روی انگور گزارش شده است. در بهار لاروهای جوان نسل اول از جوانه‌های گل دهنده و غنچه تغذیه کرده و روی آنها را با تارهایی می‌پوشانند. در برخی موارد نیز از جوانه‌های شاخه‌زا تغذیه کرده و در نتیجه سبب خشکیدن گلها و جوانه‌ها و ریزش آنها می‌گردند. لاروهای نسل دوم از گوشت غوره تغذیه می‌نمایند. بر اثر تغذیه پوست غوره منظره خاکی رنگی پیدا نموده، چروک برداشته و ح به‌ها می‌ریزند. لاروهای نسل سوم از انگورهای رسیده تغذیه می‌کنند. ابتدا از گشت و سپس از پوست‌های رسیده می‌خورند. محل فعالیت آفت بوسیله تارهایی روی خوشه مشخص می‌باشد. خوشه‌های آلوده مورد حمله انواع قارچها قرار گرفته خسارت‌های ثانویه را بوجود می‌آورند. لاروهای نسل بعدی آفت حتی روی انگورهایی که برای تهیه کشمش اختصاص داده می‌شوند به انبار منتقل و در آنجا تا بهار سال آینده به سر می‌برند. خسارت این آفت در کشت دیم روی انگور به مراتب کمتر از انگور کشت آبی می‌باشد و به همین جهت در اکثر مناطق دیم مبارزه با آفت معمول نمی‌باشد.

زیست‌شناسی

این آفت در منطقه شیراز (معتدله) دارای چهار نسل در سال می‌باشد. ظهور اولین پروانه در اوایل فروردین و اوج پرواز نسل اول آفت در اواخر فرویدن تا اوایل اردیبهشت می‌باشد. اوج پرواز نسل دوم تقریباً‌ در دهه سوم خرداد، اوج پرواز نسل سوم در اواخر تیر تا اوایل مرداد و اوج پرواز نسل چهارم در اوایل شهریور می‌باشد. در منطقه سوریان آباده (سردسیر) آفت سه نسل در سال دارد. ظهور اولین پروانه در اوایل اردیبهشت، اوج پرواز نسل اول در اواسط تا اواخر اردیبهشت، اوج پرواز نسل دوم در اواسط تیر و بالاخره اوج پراز نسل سوم در اواخر مرداد تا اوایل شهریور می‌باشد. بیشترین خسارت مربوط به نسل سوم آفت است. بهترین زمان مبارزه بر علیه آفت یک هفته تا ده روز بعد از تشکیل اوج بروز نسل دوم می‌باشد. دوره جنینی ۸ تا ۱۰ روز، دوره لاروی ۱۷ تا ۱۸ روز و چهار سن لاروی دارد. دوره شفیرگی ۷ تا ۸ روز و دوره نشو و نما برای یک نسل ۳۲ تا ۳۶ روز طول می‌کشد. این آفت در اطراف تهران سه نسل در سال دارد. زمستان را به صورت شفیره در پیله سفید ابریشمی زیر پوست ساقه مو و در زیر برگهای ریخته شده موستان می‌گذراند. ماده‌ها تخمهای خود را به صورت انفرادی روی بند خوشه‌ها و حبه‌ها قرار می‌دهند.

کنترل:

۱ـ انتخاب انواع موهایی که خوشه متراکم ندارند.

۲ـ احداث باغ به صورت ردیفی و در روی داربست موازی، چون کرم خوشه خوار انگور اغلب به موستانهایی که فاقد داربست بوده و موها به شکل گسترده روی زمین یا پشته‌ها باشند، حمله می‌نماید.

۳ـ هرس هر ساله مو برای جلوگیری از تجمع شاخه‌های اضافی، سوزاندن علف‌های هرز و برگهای خشک در پاییز، شخم عمیق و استفاده از یخ آب زمستانه برای از بین بردن شفیره‌های زمستان گذران

کنترل شیمیایی:

نوبت اول سمپاشی در مرحله غنچه و قبل از باز شدن گلها. نوبت دوم زمان غوره و نوبت سوم در شروع آبدار شدن میوه

۱٫ دیازینون wp40% و ۱٫۵ درهزار

۲٫ زولون ec35% ،، ،، ،،

۳٫ تری کلروفن sp80% و ۱٫۵ در هزار (دیپترکس)

۴٫ دیازینون ec60% ،، ،، ،،

۵٫ اتیون ec47% ،، ،، ،،

زنجره مـــو
cicadatra ochreata
(hom.: cicadidae)

این زنجره یکی از آفات مهم مو در ایران است. در تمام مناطق موکاری وجود دارد. علاوه بر مو به بسیاری از گیاهان دیگر مانند سنجد،‌ سیب، آلبالو، به، سپیدار، زبان گنجشک، نارون، ازگیل ژاپنی، تبریزی، پسته، انار، گلابی و هلو صدمه می‌زند.

نحوه خسارت

حشره بالغ بر روی سرشاخه‌های مو و سایر درختان میزبان تخمریزی می‌نماید. بر اثر تخمریزی حشره قسمتی از بافت گیاه از فعالیت باز مانده و در روی آن برآمدگی‌هایی بوجود می‌آید که سبب شکنندگی سرشاخه می‌شود. این سرشاخه‌ها اغلب ضعیف و گاهی خشک می‌شوند. پوره‌های آفت پس از خروج از تخم داخل خاک شده و روی ریشه‌های مو مستقر می‌گردند. پس از استقرار برای تغذیه، خرطوم خود را در نسج ریشه فرو برده و به شدت شروع به تغذیه می‌کنند. در موستانهایی که این آفت شیوع دارد پایه مو تدریجاً ضعیف گشته و سرانجام می‌خشکد. پایه‌های آلوده اغلب رشد بسیار کم دارند، برگها زرد می‌شود و میوه‌ها بسیار کم و ریز هستند.

زیست‌شناسی

زنجره‌های کامل از اوایل تابستان به بعد در موستانها دیده می‌شوند. پس از خروج از جلد شفیرگی معمولاً پروازهای کوتاه می‌کنند. پس از ۵ تا ۷ روز جفتگیری کرده و یکی دو روز بعد تخمگذاری می‌نمایند. تخمها در دو ردیف به طور مورب داخل شاخه‌های چوبی نشده در طرفین شیاری که حشره با تخمریز خود می‌سازد قرار داده و روی ‌آنها را با ترشحات بدن می‌پوشاند. دوره رشد جنینی حدود یک ماه است. دوره زندگی حشرات کامل در طبیعت ۱۱ تا ۱۲ روز می‌باشد. تعداد متوسط تخم در یک زنجره ماده حدود ۳۰ تا ۳۵ عدد می‌باشد. پوره‌ها پس از خروج از تخم به زمین افتاده داخل خاک می‌شوند. پوره‌ها در کنار ریشه‌ها اتاقکی از گل برای خود ساخته از شیره گیاهی می‌ماند. پوره‌ها دوست دارند در شرایط کاملاً مرطوب زندگی کنند. دوران پورگی این آفت حدود چهار سال است. پوره‌های سن چهارم پس از پایان دوره تغذیه از خاک خارج شده و از تنه درختان یا قطعات سنگ و غیره بالا رفته تبدیل به مرحله‌ای که اصطلاحاً شفیره نا میده می‌شود، می‌گردند. بعد از طی مرحله شفیرگی جلد آنها با یک شکاف طولی از هم باز شده و حشره کامل بالدار از آن خارج می‌گردند. خاکهای رسی و سنگین برای فعالیت پوره‌ها مناسب‌تر است و این آفت در چنین خاکهایی خسارت بیشتری ایجاد می‌کند. طول دوره یک نسل ممکن است ۴ تا ۵ سال طول بکشد.

کنترل:

۱ـ استفاده از زمین‌های شنی، ازدیاد آبیاری و تقویت زمین بوسیله کودهای حیوانی شیمیایی

۲ـ پیوند واریته‌های مرغوب روی پایه‌های مقاوم

۳ـ بیل زدن پای درخت و سوزانیدن علف‌های هرز باغات و اطراف آنها

۴ـ هرس سرشاخه‌های آلوده به تخمریزی زنجره‌ها در بهار و سوزانیدن آنها

۵ـ آب تخت نمودن باغات

کنترل شیمیایی:

از سموم دیازینون و مالاتیون به روش سمپاشی پای بوته ها علیه پوره های داخل خاک، سمپاشی سطح خاک در موقع خروج شفیره ها، همچنین سمپاشی درختان استفاده می کنیم

کرم‌های شاخدار مو
theretra alecta
pergesa elpenor
celerio lineata

(lep: sphingidae

اطلاق کلمه شاخدار به این آفت به علت وجود زائده کم و بیش بلندیست که نزدیک به انتهای شکم لاروها در سطح پشتی دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که نوعی وسیله دفاع باشد.

گونه اول پروانه نسبتاً بزرگ به رنگ آجری تیره بوده دارای بالهای پهن با نوارهای رنگین است. گونه دوم حدود ۷۰ میلیمتر، زیتونی رنگ بوده و روی بالهای جلویی دو خط مورب تیره در نیمه انتهای بال دیده می‌شود. در بالهای عقبی یک نوار پهن سیاه در قاعده دیده می‌شود. در روی شکم سه نوار تیره دیده می‌شود که یکی در وسط و دو تای دیگر در طرفین قرار دارند. گونه سوم با بالهای باز حدد ۶۰ میلیمتر، رنگ بالهای جلویی سبز مایل به بلوطی با نوارهای سفید مواج و طولی است. روی بندهای اولیه شکم نوارهای عرضی متناوب تیره روشن قرار دارد که در مجموع منظره شطرنجی به پشت شکم می‌دهد.

زیست‌شناسی

هر سه گونه زمستان را به صورت شفیره‌های لخت در پناهگاهها و یا زیر خاک به سر می‌برند. در بهار با گرم شدن هوا حشرات کامل ظاهر می‌شوند. حشرات کامل غروب پروازند و قبل از تخمریزی مدت قابل توجهی باید تغذیه کنند. حشرات ماه تخمهای خود را به طور انفرادی در زیر برگها قرا رمی‌دهند. تعداد تخم هر حشره ماده حدود ۵۰ تا ۱۰۰ ذکر شده است. این تخم به فاصله ۱۰ تا ۱۵ روز باز می‌شوند. لاروها پس از خروج از تخم از پارانشیم برگ شروع به تغذیه می‌کنند. لاروها در سنین بالا تغذیه شدید دارند و بیشتر در شب‌ها فعالیت می‌کنند. وجود این حشرات به علت فضولات فراوانی که زیر بوته‌های مو ریخته شده و نیز از روی برگهای خورده شده مشخص می‌شود.

این حشرات در شرایط آب و هوایی مختلف تا سه نسل ایجاد می‌کنند ولی به علت اندام درشت، جمعیت این حشرات به خوبی تحت کنترل قرار دارد.

کنه نمدی مو
eriophyes = colomerus vitis
(acari.: eriophyidae)

این کنه به برگها حمله نموده و در پشت برگها گالهایی مسطح و به صورت نمد ایجاد می‌کند. رنگ این قشر نمدی ابتدا سفید کثیف است اما به تدریج تغییر رنگ داده و به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تبدیل می‌گردد. در سطح فوقانی برگ درست در طرف مقابل کنه نمدی، برآمدگی بوجود می‌آید و به پهنگ برگ ناصافی می‌دهد. زمستان به صورت کنه کا مل زیر پوست جوانه‌ها به سر می‌رد. در شرایط مساعد ۷ نسل در سال دارد.

شته مو یا فیلوکسرای مو
phylloxera vitifoliae
(hom.: phylloxeridae)

این حشره یکی از مهمترین و معروف‌ترین آفات مو در جهان است. در سال ۱۸۶۰ از آمریکا وارد کشورهای اروپای غربی گردید و به سرعت انتشار یافت. موهای معمولی vitis vinifera به این آفت بسیار حساس می‌باشند. یکی از بهترین راههای مبارزه با این آفت استفاده از ارقام مقاوم می‌باشد. بدین منظور موهای معمولی را بر روی پایه‌های مو آ‌مریکایی vitis americanna پیوند می‌زنند. خوشبختانه این آفت در ایران وجود نداشته و جزء آفات قرنطینه خارجی است

نظرات 107 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:47 ق.ظ

salam,vaghean ali bud,man darse afate moheme giahi va kontorole anharo in term daram derakhte angur va afate unharoo vase tahghigham entekhab kardam,vaghean matlabe shoma beman komak kard. tnx a lot

مجتبی شیرازی سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:31 ب.ظ

سلام
شما فقط در مورد افت حشره توضیح دادید
که این حشره خسارت خیلی کمی وارد میکنه
بیشترین خسرات بیماری های قارچی هست
که شما از انها توضیحی ندادید
تعجب میکنم شما که باغ دار هستید
نامی از گوگرد برای کنترل یک نوع بیماری قارچی ذکر نکردید

taghii چهارشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 09:42 ب.ظ

jaleb nabood eftezah

تت پنج‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:27 ب.ظ

ثریا یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 07:15 ب.ظ http://chini.blogfa.com

سلام
درخت های انگور منطقه ما به تدریج خشک می شود.از سموم هم استفاده کردیم ولی فایده نکرد.تو رو خدا یکی به داد ما برسه.زنجان -ابهر-باغات شناط

محسن شاه حسینی دوشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:16 ق.ظ

با سلام اگر سوال من در تخصص شماست جواب بدید متشکرم ،چرا انگور از این تاریخ به بعد کل شاخه ها و برگها شروع به زرد شدن میکنند و هر چه تا الان از لحاظ اهن و... تغذیه شیمیایی چه از برگ و چه از طریق ریشه جلو اب تا کنون نتیجه خاصی نگرفتیم البته اگر بوته ای سال اول زرد شدن را تجربه میکنه بمرور تا اخر خرداد دوباره سبز میشه ولی اگر سال قبل زرد شده باشه ترمیم نمیشه و زرد شدن متوالی در چند سال باعث خشک شدنش میشه و دانه های انگورش هم ریز و درشت میشه تا کنون به هر کارشناسی که مراجعه کردیم با وجود ارائه نسخه تقویتی فلان و فلان و هزینه بالا نتیجه بخش نبوده اگه راهنمایی بفرمایید متشکرم .محسن شاه حسینی /شاهرود

احتمالا خاک پای درخت سنگینه و ph بالاست خاک رو سبک کنید

مهران محمدلو جمعه 2 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:18 ب.ظ

یک نوع کرم ریشه درختان موی مارو میخوره وباعث خشک شدن انها میشود ما چیکار کنیم

پای درخت رو تشتک کنید مخلوط آب و سم حشره کش درست کنید بریزید پای گیاه

علی یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:16 ب.ظ

محمد رضاامینی پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 11:07 ق.ظ

نوشته: محمد رضاامینی
سلام
بقول آقای شیرازی شما فقط در مورد افت حشره توضیح دادید
که این حشره خسار ت خیلی کمی وارد میکنه
بیشترین خسرات بیماری های قارچی هست
که شما از انها توضیحی ندادید. لطفا توضیح بدید برای این بیماری
چکار کنیم. از چه سمی و چه زمانهایی استفاده کنیم.

محمد رضا جمعه 27 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:27 ب.ظ

آدرس وبلاگ شما را از طریق موتور جستجوگر گوگل پیدا کردم.مشکلی در زمینه تخصص شما داشتم که بسیار سپاسگذار خواهم بود اگر محبت کرده و راه حلی ارائه فرمایید
منزل اینجانب در شهرستان ورامین می باشد.حدود هشت سال پیش از یک نوع انگور که گرد و بی دانه و است و در تهیه کشمش پلویی استفاده می شود قلمه ای تهیه کرده و در باغچه منزل قلمه زدم .رشد این قلمه که حالا به یک درخت با قطر تقریبا 7 الی 8سانتیمتر است بسیار خوب بود .غوره هم در حدمطلوب می داد.اما تقریبا سه سالی هست که این درخت با اینکه هرساله حرس می شود با همان شاخ و برگی که در فروردین ماه و اوایل اردیبهشت می دهد رشدش متوقف شده و دیگر هیچ جوانه و برگ جدیدی نمی دهد.حتی غوره های این درخت بطور کامل شکل نمی گیرد و بصورت نیمه خشک می شود.برگهای این درخت هم نسبت به سالهای قبل خیلی ریزتر شده بطوری که اصلا طراوت و سرسبزی ندارد.ضمن اینکه در فصل گرما برگها شروع به زرد شدن و ریزش می کنند.با توجه به اینکه این درخت آبیاری مناسبی می شود و کودهای مختلفی پایش ریخته ام خواهشمند است راهنمایی بفرمایید که علت این مشکل و راه حل ان چیست.
با سپاس فراوان

احتمالا قارچی شده

محمدرضا شنبه 28 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 05:14 ق.ظ

اگر درخت انگور قارچی شده باشد راه علاجش چیه و چکار باید کرد؟

قارچ کش مثل گوگرد

آراد دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:48 ب.ظ

سلام دوست عزیز
باغ ما تو ابهر کنار جاده اصلیی
نمی دونم چرا با اینکه بهشون آب میدم و پاشونو بیل زدم و هرس هم کردم و همه کاراشو مردم ولی درخت ها به خواب رفته بومی ها میگن ریشش کرم زده ارش اثلا خوب نیست و خرابه میگن باید آب شور بدی بعضی ها هم میگن باید تو جوبشون آب پر کنی و بهش برق وصل کنی بعضی ها هم میگن باید از ریشه درشون بیاری نمی دونم چکار کنم
شما می دونی چشه؟
اگه راهنماییم کنی ممنون میشم

اگه واقعا کرم سفید ریشه داشته باشه باید پای هر درختو تشتک کنی محلول آب و سم حشره کش درست کنی بریزی پای درخت یه عکس ایمیل میکردی بهتر جوابتو میدادم

گیاهپزشک شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 07:45 ق.ظ

خوب بود

اکبر سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 04:00 ب.ظ

ضمن تشکر از راهنمایی های خوبتون باغ ما دوساله است و کرم سفید ریشه مو های مارو میخوره و پول سم هم زیاد میشه میخواستم بدونم چه طور می شه با برق کرم های ریشه رو از بین برد

شنیدم که پای درختو آب میندازن بعدش برقو وصل میکنن به آب اما این کار خیلی خطرناکه

حسین چهارشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 08:24 ب.ظ

سلام باغ انگوری من در کاشمر هستش و5سالشه دو سال پیش انگورش خیلی خوب بود ولی از پارسال شروع کرده به ضعیف شدن وامسال بیشتر خوشه های انگور روی درخت خشک شدن دلیلش وراه حلش را برام بگید ممنون

سلام اگه زرد شده و انگورا نرسیده خشک شده قارچی شده بهش گوگرد بزنید

فرهاد نجمی شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:56 ق.ظ

عرض ادب واحترام در استان مرکزی نوعی افت درخت انگور هست که من خود با ان درگیرم این علف هرز که نمیدانم نام علمی ان چیست بصورت خودرو دور درخت میپیچد و باعث خشک شدن ان میشود اگر ایمیل دارید عنایت فرمده تا عکس های انرا اپلود کنم برایتان قبول زحمت فرموده راهنمایی نمایید .
مهرتان پایدار ارادتمند نجمی

سلام بهش میگن پیچک خیلی هم آفت بدی هست سعی کنید رزهای آلوده رو هر چه سریع تر از بین ببرید

منصور اعرابی پنج‌شنبه 17 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:23 ب.ظ

زینب نیشابوری چهارشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 07:14 ب.ظ

با سلام لطفاًراه درمانی درباره یبیماری طوقه ی درخت مو ارایه بفرماییید باتشکر

میشه بیشتر توضیح بدین اگه ممکنه عکسش رو هم برام بفرستید

زینب نیشابوری پنج‌شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 04:17 ب.ظ

میشه آدرس ایمیلتون رو بدین.....

Baghbani.novin@gmail.com

مجتبی سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 07:08 ب.ظ

عالی بود.......

ربیعی یکشنبه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 04:14 ب.ظ

مرسی ار توضیحاتتون.من مازندران زندگی میکنم ایا میتونم اینجا یه باغ انگور درست کنم.سطح رطوبت اینجا بالاست و تو حیاطمون 5 ساله که میخوام انگور بگیرم نمیتونم چون زمانی که به مرحله رنگ گیری میرسه میترکد و خراب میشود.ولی علاقه زیادی به انگور دارم.لطفا راهنمایی کنید .09111545580 اگه امکانش هست یه پیام بدید تا خودم زنگ بزنم ممنون

سلام انگور تو مناطق مرطوب جواب نمیده چون تو این مناطق قارچ ها فعالیتشون. بیشتره

انصاری شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 08:19 ب.ظ

چرا درخت انگور من رشد نمیکند؟

یه عکس از خود درخت و یه عکس از خاک پای درخت واسم ایمیل کنید

عسل دوشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:05 ب.ظ

با سلام درخت انگور من مورچه ها انگور رو می خورن چه آفت کش براش خوبه چه زمانی سم پاشی کنم

سلام دوست عزیز فکررنکنم کار درستی باشه با مپرچه ها مبارزه کردن به هر حال سموم حشره کش مانند دیازینون روی مورچه هم اثر میزاره

معصومه شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:00 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
چند وقتی است یک سری حشرات که احتمال اونطور که من سرچ کرم اسمشون زنجره باشه به باغات ما حمله کرده و بیشتر در خاک بوده پای درختام و تخم ریزی کرده و تخم آنها هم بیشتر در ساقه مو مشاهده شده و سبب از بین بردن درختان می شوند تورو خدا یه راحلی بهم نشون بدید که بتونیم این آفت رو ار بین ببریم
با تشکر

سلام از سموم حشره کش میتونید استفاده کنید گپگرد پاشی پای درخت و کنترل علف های هرز هم میتونه جواب بده

مسعود سه‌شنبه 19 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 02:03 ب.ظ

سلام
درخت انگور ما چند سالی هست برگ هاش زرد میشه و خوشه ها انگور در زمان قوره بودن طروات قبل و نداره و بعد از اینکه تبدیل به انگورمیشه لا به لاش حبه ها سیاه و خراب شده هست و کم و بیش حبه سالم برگ ها هم از اواسط اردیبهشت امسال شروع به زرد شدن کردن و مثل برگ پاییزی خشک میشه و میریزه ممنون میشم راهنمایی کنید علت چیه ؟

یک نوع قارچ هست باید گوگرد بزنید

جواد خراسانی چهارشنبه 20 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:28 ب.ظ

سلام از اصفهان مزاحم میشم
درخت انگًور ٦ سأله ای در حیاط دارم که هر سال میوه خوبی می دهد امسال از أوائل خرداد برگهایش زرد شده و می ریزد غوره هاش هم پژمرده و چروکیده شده لطفا بفرمایید علتچیست و چکار باید کرد

گوگرد بزنید

مو پنج‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:57 ب.ظ

سلام
درباره یک سم هندی ای که باعث میشه گنجشک هااز درخت مو فاصله بگیرن چیزی شنیده اید؟نام اینم چیه؟
ممنون

من که چیزی نشنیدم دوستان اگه چیزی میدونید بگید

خانم شاهی دوشنبه 8 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 07:36 ق.ظ

با سلام.من درشهر تبریز زندگی می کنم در حیاط خانه یک درخت انگور دارم که حدود 2هفته می شه که مورچه توی خاک دقیقا از کنار تنه درخت به طرف ریشه لونه سازی کردن وباعث چروکیدگی برگها وخشک شدن قوره وبعد ریزش اون از درخت شده چی کار کنم که جلوی خشک شدن درختمو بگیرم در ضمن در نقاط در حیاط هم توی دیوار لونه سازس کردن اگه راهنمایی کنید ممنون می شم چون دیگه ازدستشون خسته شدم با تشکر

سلام شما مطمینید به خاطر مورچه ها هست!؟ اگه مطم‍ئنید یه مقدار آب و سم حشره کش گیاهی مثل دیازینون به نسبتی که روش نوشته مخلوط کنید بریزید پای درخت

نارگل سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 06:44 ب.ظ

سلام
قوره های درخت انگور سیاه شدند دارند خراب میشند چند روزه اینطوره شدند
ده رو پیش هم سم پاشی کردیم
خیلی خوب بودند یدفعه اینطور شدند
اصفهان
عکسو براتون ایمیل کردم
کاش زودتر جواب بدید

سلام فکر میکنم یک نوع قارچ باشه البته من عکسو هنوز ندیدم چه سمی استفاده کردین؟

نارگل چهارشنبه 10 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:40 ب.ظ

سلام
چند بار به ای Baghbani.novin@gmail.com
ایمیل کردم اقا اگه میشه شمارتون بذارید تا از طریق برنامه ها چت براتون بفرستم
سمی ک زدم پنکونازول(گلسم)

سلام عکس هارو دیدم همون طوری که گفته بودم یک نوع قارچ هست الان دیگه شما فقط میتونید از خسارت بیشتر جلو گیری کنید معمولا توی زمستلن و اوایل بهار قارچ کش استفاده میکنند سالهایی که بعد از عیدا بارندگی زیاد میشه معمولا باید بلافاصله از قارچ کش استفاده کرد

نارگل پنج‌شنبه 11 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 04:04 ب.ظ

ممنون
اره بهار زیاد بارندگی شد
قارچ کش باید از سم پاشی دیگه تهیه کنم درسته
چه مارکی استفاده کنم بهتره

درضمن من ی ذره زیاد سم زدم بهش از اون نمیشه یا اب دوسه بار به درخت دادم
با تشکر ک وقت میزارید

سلام سموم رو کلا از مراکز خدمات کشاورزی باید تهیه کنید در ضمن یکی از عوامل قارچی شدن انگور آبیاری بیش از حد هست

پیروز شنبه 13 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 10:28 ب.ظ

بهترین روش مبارزه با سفیدک که بیماری مهم درختان انگور می باشد گوگرد پاشی است ٰاگر باغداران یک کمی تخصصی تر عمل کنند و از گوگرد به موقع استفاده نمایند باغ خویش را در این زمینه بیمه نموده اند.

هما سامل سه‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 10:21 ب.ظ http://افات مهم انگور

خیلی ها خوشحالم از معلوماتی که در مورد افات مهم انگور شما بدسترس ما قرار دادید و من هم در سمیناری که داشتم ازآن استفاده کردم خیلی ها مشرح و مفصل در مورد معلومات ارایه نموده بودید ممنون شما امید در اینده نیز من بتوانم از دیگر دست آورد های شما در مورد آفات انگور نمایم بعید از لطف شما نخواهد بود و یک چیز بسا عمده که فرامو شم نگردد اینکه در اینده تصاویر را نیز با معلومات مدغم نموده به ساید بسپارید تا هر دو یکجا دیده و خوانده شوند جهان سپاس

znda پنج‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:27 ب.ظ

ممنون از توضیحات کامل و واضحتون . لطفا اگر ممکنه از انواع این "آفتها تصویر هم تهیه کرده و ارائه دهید . من یه درخت انگور قرمز بیدانه در منزل دارم سال گذشته محصول بسیار سالم و دلپذیری داد اما امسال و دو سال قبل متاسفانه دچار افت شد و انگورها ش به صورت نیمه رسیده و خاک گرفته و بعضا قاچ خورده ، از بین رفت . بازم تشکر میکنم و سپاسگزارم

یه نوع قارچ هست بهش گوگرد بزنید

انوری جمعه 19 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 03:35 ب.ظ

سلام درخت انگور من موقعی انگور تازه به اب دار شدن می افتد مورچه نیز دور خوشه جمع شده و خوشه نیز بعد از مدتی شروع به سفیدک زدن میکند وهنگام برداشت انگور نیز دور خوشه ها پر مورچه است هر سال این وضعیت هست امسال نیز اینجوریه ..

سلام باید چند نوبت از سمپم حشره کش استفاده کنید

نارگل سه‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:05 ب.ظ

باسلام
ممنون میشم جواب بدید
در حیاط چند درخت گردو بسیار بزرگ داریم چند سالی بود ک میوه انجنانی نداشت
امسال سال بارش بود و حسابی حسابی گردو داشتند تا چند روز پیش هم خیلی خوب بودنند اما چند روزه دوتا از درختها میوهاس پوسیده شدنند و برگهای زرد پاییزی و درختها شروع به خشک شدن امروز به ازمیشگاه بردیم و گفته بود افت زده و شپشک زده باید سم زنی بشه و اینکارو کردیم نظر شما چیست
فکر کنم چشم هم خوردن بیچارها.. :(؛)

سلامذجوابتون رو فرستادم به ایمیلتون

آرزو یکشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:48 ب.ظ

با سلام درخت انگور سه ساله ای تو حیاط دارم که امسال پر از حشره های سفید ریزی شده طوری که زیر داربست میرم روی موهام میشینن و بعدش که میام تو خونه تمام سرو بدنم میخاره. ممنون میشم راهنماییم کنید چطوری این حشره های سفیدو از بین ببرم

سلام از سموم حشره کش مثل دیازینون استفاده کنید

محسن چهارشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 01:12 ق.ظ

انگور ما یک نوع آفت سفید رنگ داره که هر سال به اون مبتلا میشه. این آفت شبیه خرخاکی هست ولی رنگ حشره کاملا سفید و کوچکتر از خرخاکی هست. بعد از اینکه انگورها می رسند، شروع به خوردن انگور میکنه و قطرات آب انگور را روی پوست حبه های انگور قرار میده و نهایتا قند انگور را از حبه های انگور استخراج میکنه و کل خوشه را نوچ و چسبناک میکنه. و حتی این مواد چسبناک به زمین میریزن و زمین هم نوچ میشه. با دقتی که کردم این حشره زمستان را در زیر پوست درخت انگور سپری میکنه و مجددا سال بعد فعالیت میکنه.
از سموم استفاده کردم ولی انگار جواب نمیده. برای مبارزه باید چیکار کرد؟

سلام این گونه حشرات چرخه زندگی دارن شما باید اواخر زمستان و اوایل بهار اقدام به مبارزه کنید

مجتبی شنبه 9 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:33 ب.ظ

سلام باغهای منطقه ما بصورت سنتی وغرقابیه و زمستان سرد میشه منو راهنمای کنی میشه داربست زدو مو انگوررو رو داربست. گذاشت ما زمستان مو را زیر خاک میزاریم و بهار از خاک بیرون میآریم وزود سرما محصولمان رو خراب میکنه

علی یکشنبه 17 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 05:08 ب.ظ

من آخرش نفهمیدم انگور زراعت است یا باغداری ؟لطفا جواب سوال من رو بدید.باتشکر.

سلام میگن چی؟ باغات انگور پس باغداری هست

حسین یکشنبه 4 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 01:07 ق.ظ

سلام خسته نباشید باغ ما در خراسان رضوی شهرستان بردسکن است که درختامو چند ساله در بهار که سبز میشن ظاهرا سالمن ولی در اوایل خرداد برگهای قدیمی تر از دور شروع به خشک شدن میکنند مشکل از چیه و بعضی درختان هم از اول برگها کوچک و رشدشان متوقف میشود علت. چیست. راهنما یی کنید ممنون در ضمن ما کودهای پتاس،هیومیک اسید ، آهن استفاده کر دیم بهتر شد ولی خوب نشد

حاجی شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 05:52 ب.ظ

پارسال درختان انگورما با محصول خشکیدند وامسال کلا خشکیدند

سلام قارچی شده

محمدرضا دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 05:21 ق.ظ

باسلام در منزل دوتا درخت انگور سیاه کنار هم داریم که دو سالی هس آفتی گرفته که انگوراش چه وقتی غورس چه وقتی انگور میشه حالت کپک زده میشه بعد ترک میخوره و سیاه میشه برگا هم یه سریشون لکه میشن و بعد زود خزون میکنن میریزن. اینطور که تحقیق کردم ظاهرا آفت سقیدک سطحی گرفته که درمونش گوگردپاشی تو 3 نوبته.
1- بیماری درسته؟
2-درمان درسته؟
3-طریقه پاشیدن گوگرد به چه صورته گرد باید باشه یا باید با چیز دیگه محلول شه؟
4- مقدارش برای 2 تا مو چه مقدار مناسبه؟
پیشاپیش ممنون از پاسختون

سلام بله هم تشخیص درسته هم درمان گوگرد هم به صورت مایع هم پودر میتونید استفاده کنید طریقه مصرفش هم روی خودش نوشته

وحید شنبه 29 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 01:13 ب.ظ

باسلام
درخت اتگور در چند سالگی به بار میشینه و به بلوغ میرسه
از کجا میشه متوجه شد که نیاز به پیوند دارد یا خیر

سلام انگور درختی هست که زود به بار میشینه معمولا از سال سوم به بعد بار میده عمرشم طولانی هست انگور معمولا نیازی به پیوند نداره

محمد جمعه 13 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 08:13 ب.ظ http://fgjhkik

بسیاری از تاکستانهای کشور سنتی و بی ثمر مانده اند این مسئله را به گوش مسئولین برسونید تا اقدام کنند.دوست داشتم برای تشکر از مطالب خوبتون می تونستم مبلغی بفرستم

سنتی بودن که مشکل اصلیه کشاورزیه ما هست شما لطف دارید همین که نظر گذاشتید باعث دلگرمیه ما هست

محمپرضا شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 05:09 ب.ظ

باعرض سلام و خسته نباشید
من سال گذشته یه درخت مو تو باغچه خونمون کاشتم . امسال برگهای درخت بعد از مدتی شروع به سفیدک زدن و بعد خشک شدن کردند . تعداد زیادی حشرات ریز بالدار سفیدرنگ روی درخت مشاهده کردم . خواهش میکنم راهنمایی کنید از چه نوع سمی استفاده کنم .با تشکر

سلام سم دیازینون

رضا چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 01:18 ق.ظ

سلام نمی دونم چرا اواخر فروردین بعضی از درختهای انگور زرد می کنن دلیلش اب نیست واین زرد ی ثابت تا آخر تابستان می مونه

سلام ممکنه کمبود ازت باشه

محسن جمعه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 09:14 ق.ظ

سلام میزان دیازنون برای درختان انگور چه مقدار است

سلام روی قوطی سم نوشته

وحید پنج‌شنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 12:54 ق.ظ

باسلام مهندس جان
خدمتتون عرض کنم من یه درخت انگور توی حیاط سه ساله کاشتم که همنطور گفتین دقیقا از سال سوم که امسال بود به بار میشینه ولی همه چیز خوب داشت پیش میرفت ولی امروز که دیدم یه سری از خوشه دارن زرد میشن یه سری هم خشک شدن تمامی نظرهای دوستان و پاسخ شما رو خوندم اینطور که متوجه شدم درختان منم قارچی شده که به یکی از فروشگاههای کشاورزی مراجعه کردم بهم کوداهن پودری دادن و کود 20 20 داد که بریزم پای درخت و یه قارچ کش داد که به اسم بوردو سمیران که به قول فروشنده بردو فیکس بهشون سم پاشی کنم میخواستم ببینم الان مشکلی نداره سمپاشی کنم ایا جلوی بیشتر شدن قارچ میگیره و درختان درمان میشن البته درخت توت هم امروز دیدم برگهای سبزش دارن به زرد تبیدیل میشه و درخت انجیر مم که میوهاش امسال توی کوچیکی خشک شد و ریخت برگهاش هم دارن زرد میشن ومیریزن البته تا پارسال میوه میداد که امسال خراب شد میخواستم اگر لطف سریع جوابمو زودتر بدین که بیشتر اسیبی به درختان نرسه مخصوصا انگور که بیچاره امسال اولین باره که میخواست میوه دادن رو تجربه کنه اگر اون قارچ کش ویا چیزه دیگه پیشنهاد میکنین بهم بگین ممنون میشم ایا قارچ مسریه به همه درختان سرایت میکنه چون یه دفعه این بلا به سر همگیشون اومد ببهشید پر حرفی کردم با تشکر فراوان

سلام مندخودم چند روز پیش به درختای انگپرم قارچ کش زدم سه بار باید سم بزنی هر ۱۵ روزم تکرارش کنی اون کودها هم خوبه واسه جلوگیریراز ریزش میوه ها اما اینودبگم تمام درختای میوه سال اول و دومی که به بار میشینه همینطوریه ریزشش طبیعیه عجله نکن ایشاله سالهای بعدبهتر بار میده

وحید جمعه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 12:31 ق.ظ

سلام مهندس جان خوب هستین خبری ازتون نیست فکر کنم دیگه خستتون کردیم انقدر سوال پرسیدیم
مهندس اگر امکانش هست ایمیل تون بفرستین که عکسهای درخت انجیر و انگور براتون بفرستم تا ازتون کمک بگیریم
نمیونم چرا خوشه انگور هام دارن زرود میشن وخشک میشن یراتون دو بار پیغام دادم که متاسفانه جوابمو ندادین اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایین
ممنون از شما

سلام عزیزم یه کم سرم شلوغه اما در خدمتت هستم baghbani.novin@gmail.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد