آموزش 141- زعفران وحشی

زعفران وحشی که در گیلان هم دیده می شود از جنس Crocus و از خانواده زنبقیان (Iridaceae) می باشد. دارای پاژه پوشش دار و و غنی از نشاسته می باشد. گل های آن در پاییز و زمستان دیده می شوند. نسبت به خاک سختگیر نیستند اما در خاک های شنی و لومی شنی با ماده آلی بهترین رشد و تولید پداژه را می کند و در خاک های رسی ریشه ها کمترین توسعه را می یابند. رطوبت برای برای جوانه زنی و رشد این گیاه الزامیست و هرچه نور آفتاب مستقیم بیشتر به آن ها برسد گل های تولید شده با کیفیت و کمیت بیشتری نمایان می شوند.

زعفران بوسیله بذر و پداژه قابل تکثیر است.




آموزش 138- مختصری از تاثیر اکسین ها در ریشه دهی

استفاده از اسید 3 ایندول استیک (IAA) در تحریک تشکیل ریشه بر روی قلمه ها به اثبات رسیده است و ایندول 3 بوتریک اسید (IBA) و نفتالین استیک اسید (NAA) که اکسین های مصنوعی هستند تاثیر بیشتری از خود نشان دادند.

اکسین ها نقش تسریع کننده گی در ریشه زایی دارند اما در موارد استثنایی اکسین ها در طویل شدن ریشه ها نقش ندارند و در غلظت بالا اثر بازدارندگی می گذارند. اما در ل حساسیت قلمه ها به اکسین بسیار مهم است. در بیشتر موارد حساسیت به مواد رشد گیاهی نسبت به غلظت واقعی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

انتقال پلاسمید به بافت های گیاهی ، حساست آن ها را به اکسین افزایش می دهد.

آموزش 136- همانتوس

نام علمی : Haemanthuss spp.

خانواده : Amaryllidaceae

همانتوس ، این گیاه زیبا بومی جنوب آفریقا و نامبیا است ، شباهت زیادی به آماریلیس دارد و ساقه گلدهنده گوشتی آن مانند آماریلیس بوده با این تفاوت که در انتها تعداد زیادی گل لوله ای شکل با پرچم های بیرون زده دارد. نیز دارای پیاز یا سوخ بزرگی است. از تابستان تا پاییز و گاهی در زمستان نیز گل می دهند اما قابلیت این را دارد که آن را در نوروز وادار به گلدهی کنیم ، به این صورت که در پاییز همانتوس را وادار به استراحت کنیم و سپس در یک زمان مشخص آن را به گلخانه برده و در آنجا شروع به رشد کند. با این کار و یک برنامه ریزی درست و دقیق می توان در نوروز گل های آن را دید و این از نظر تجارت نیز بسیار مفید می باشد.

 

همانتوس را باید از سرما محافظت کرد و آبیاری اش نباید فراموش شود اما در زمان استراحت آبیاری گیاه باید کاملا قطع شود. همانتوس به وسیله جدا کردن پا گیاه ، قابل تکثیر است.