بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

درخت خرمالو


Image result for ‫درخت خرمالو‬‎Image result for ‫درخت خرمالو‬‎Image result for ‫درخت خرمالو‬‎

خرمالو بومی آسیا و کشور چین است و سپس به سایر نواحی آسیای شرقی برده شد. در اوایل قرن نوزدهم میلادی به اروپا و آمریکا برده شد و کاشت و پرورش یافت. در اساطیر یونان باستان به خرمالو الهه آتش یا The fire of zeuz می‌گفتند.

کاسه گل خرمالو همراه با میوه آن چیده می‌شود، ولی هنگامی که میوه کاملاً رسیده می‌شود، کاسه گل به‌آسانی از میوه جدا می‌گردد. گونه ژاپنی آن به نام کاکی (KaKi (Diospynos kaki در حد بسیار گسترده‌ای پرورش می‌یابد و تولید می‌گردد. گونه کاکی دارای بافت نسبتاً فیبری و دارای مزه شیرین و گس است. ارقام چینی خرمالو خوشمزه‌تر و درخت آن دارای برگ‌های ضخیم است.

 

خواص خرمالو

خرمالو، این میوه خوش رنگ و خوش طعم، دارای خواص طبی فراوانی است. خرمالو سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، گوگرد، فسفر، منیزیم و آهن است. خرمالو سنگ کلیه را دفع و ناراحتی‌های گوارشی را برطرف می‌کند و برای بیماران قلبی عروقی و دیابتی توصیه می‌گردد. پوست میوه خرمالو هنگامی که کاملا رسیده باشد محتوی 4/1 ماده تانن است. خرمالو علاوه بر آن که به صورت خام و تازه مصرف می‌شود، در آجیل و به صورت میوه خشک نیز یافت می‌گردد. با پختن خرمالو می‌توان مربا، مارمالاد و نیز انواع شیرینی و کیک تهیه نمود. خرمالو دارای گلوکز کمی بوده و پروتئین موجود در آن در حد تعادل است.

چوب درخت خرمالو (آبنوس) بسیار سنگین و محکم است. مغز چوب در چندین گونه گرمسیری به رنگ سیاه براق است و در صنایع منبت‌کاری، معرق‌کاری و مبل‌سازی و غیره کاربرد فراوان دارد. همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکا، چوب خرمالو از لحاظ اقتصادی حایز اهمیت و گران‌قیمت است.

 

پرورش درخت خرمالو

گیاه خرمالو آفتاب دوست است و در مناطق محصور و در مناطقی که دارای آب و هوای خنک و معتدل با آفتاب کافی است دارای رشد و عملکرد مطلوبی است و در مناطقی که هوا کمی سرد است باید اطراف آن محصور گردد تا از خسارات ناشی از سرما و یخ‌زدگی محافظت گردد. خرمالو در عین حال گیاهی مقاوم به سرما است. گیاه خرمالو در مناطق گرم و نیمه گرم تا 12- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌نماید، ولی به سرمای زمستان نیازمند است.

درخت خرمالو در دامنه وسیعی از خاک‌های مختلف با بافت متوسط و زهکشی مناسب و حاصلخیز و حتی در خاک‌های رسی با بافت سنگین رشد می‌نماید. این درخت در مناطقی که اسیدیته خاک بین 5/6 تا 5/7 باشد دارای رشد مطلوب است و تحمل آن نسبت به خشکی و کمی آب قابل ملاحظه است، ولی آبیاری آن با آب کافی، عملکرد محصول را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد. درخت خرمالو دارای ریشه‌های قوی است و هنگام غرس نهال خرمالو باید در گودالی عمیق کاشته شود. زمان رسیدن به حداکثر محصول به 7 الی 10 سال زمان نیاز دارد.

 

خاک مناسب برای درخت خرمالو

خاک مناسب برای درخت خرمالو باید سبک و قابل نفوذ به آب و حاصلخیز باشد. بهترین خاک برای این درخت، خاک‌ مرطوب و خنک است که اصولاً باغات قدیمی که خاک‌های حاصلخیزتری دارند بهتر جواب می‌دهند؛ به همین دلیل بهتر است افرادی که می‌خواهند اقدام به کشت این گیاه نمایند داخل باغچه منازل را از خاک باغات قدیمی پر کنند. علت موفقیت کاشت این درخت در بعضی از منازل همین امر است، زیرا بعضی از افراد برای باغچه منازل از خاک مراتع استفاده می‌کنند که برای کاشت و پرورش این گیاه مناسب نیست .

درخت خرمالو نیاز به کودهای دامی فراوان دارد. اما به این نکته نیز باید توجه داشت که از کودهای پوسیده دامی استفاده گردد و نه از کودهای تازه و نپوسیده. همچنین بهتر است داخل منازل به دلیل این که حجم خاک باغچه کم و محیط رشد ریشه محدود است، جهت تغذیه درختان خرمالو از کودهای نیمه آلی به نام ورز استفاده گردد. در اسفند ماه پس از رفع سرمای زمستان به ازای هر درخت خرمالو 4 تا 5 کیلوگرم ورز در سطح باغچه پخش می‌کنند و عمل شخم‌زنی را انجام می‌دهند. در حین عمل شخم‌زنی باید به این نکته توجه شود که حتماً زمان آن در اسفند ماه باشد. با توجه به این نکته که درخت خرمالو به شخم عمیق نیاز ندارد (چون اگر ریشه‌ها آسیب ببینند به‌سختی و دیر ترمیم می‌گردند)، پرورش دهندگان باید برای دو نکته ذیل اهمیت ویژه‌ای قایل شوند:

1- از کودهای پوسیده دامی استفاده شود.

2- شخم سطحی باشد.

این دو مورد از عوامل موفقیت در پرورش این گیاه محسوب می‌شود .

 

خاک باغچه

جهت پرورش درخت خرمالو حتماً باید عمل زهکشی به خوبی انجام شود. در زمانی که آبیاری باغچه صورت می‌گیرد حدود 30 تا 40 دقیقه بعد باید آب به خوبی در خاک نفوذ کرده باشد. چنانچه آب بیش از این زمان در باغچه بماند، عمل زهکشی نامطلوب بوده و باید خاک اصلاح گردد، وگرنه به مرور زمان درخت خرمالو بر اثر عدم زهکشی مناسب آسیب دیده و با ریزش برگ یا میوه و یا خشک شدن همراه می‌شود. به هر حال خاک زمین پرورش درخت خرمالو باید دارای بافت متوسط و حاصلخیز باشد و عمل زهکشی را به خوبی انجام دهد .

 

ازدیاد

درخت خرمالو از طریق تکثیر غیرجنسی کمتر کشت می‌گردد و تقریباً تمام درختان خرمالو از طریق کشت بذر خرمندی کاشته می‌شوند. خرمندی همان خرمالوی ریز است که میوه آن قابل خوردن نیست. پس از رسیدن، میوه‌ها را جمع‌آوری کرده و بذر آن‌ها را گرفته و جهت کاشت آماده می‌کنند. در آذر یا دی ماه بذر به صورت پُر (فشرده) کشت می‌گردد که پس از رفع سرما و یخبندان بذر جوانه زده و از خاک خارج می‌شود .

در سال اول، نهال رشد کرده و در سال دوم در فصل خزان یا اسفند ماه نهال با فاصله مناسب در خزانه دوم کشت می‌گردد. در سال سوم، در فصل بهار حدود 15 تا 25 فروردین ماه روی نهال عمل پیوند شکمی انجام می‌گیرد. پیوندک‌ها در سال سوم رشد می‌کنند و در پایان سال سوم در فصل خزان یا اسفند ماه قابل انتقال به زمین اصلی هستند. بهتر است پرورش دهندگان نهال پیوندی را از مکان‌های مطمئن تهیه نمایند، چون تولید نهال پیوندی تقریباً مشکل است و یکی از دلایل قیمت بالای نهال پیوندی خرمالو همین مورد است. در زمان کاشت درخت خرمالو نکات ذیل بایستی مورد توجه قرار گیرند:

1- زمان کاشت خرمالو پیوندی حدود 15 اسفند ماه است. چنانچه زودتر جهت کشت اقدام شود، احتمال بروز سرمازدگی نهال زیاد است، چون به عمل جابه‌جایی حساس است .

2- نهال پیوندی در موقع کاشت حتماً تا همان محلی که در خزانه زیر خاک بوده در محل کاشت در زیر خاک قرار گیرد. نکته قابل اهمیت این است که عمیق کاشتن نهال و سطحی کاشتن هر دو مضر است .

3- در زمان کاشت از دادن هرگونه کود حیوانی و کود شیمیایی خودداری شود. عمل تقویت از سال دوم شروع شود که بهتر است از همان ورز استفاده گردد .

4- پس از کاشت، عمل آبیاری یک نوبت انجام شود و تا نهال خرمالو جوانه نزده است، آبیاری دوم صورت نگیرد .

5- از سال دوم عمل سربرداری و هرس فرم‌دهی طی دو تا سه سال انجام گیرد .

بعد از کاشت نهال خرمالو در محل اصلی، بعد از سال دوم باید عمل کوددهی و تقویت انجام گیرد. در سال‌های بعدی باید به این نکته توجه کرد که میوه خرمالو روی شاخه‌های یک ساله است؛ یعنی در فصل خزان اگر هرسی صورت گیرد، شاخه سال قبل که محل تولید میوه است نبایستی حذف شود .

درخت خرمالو در فصل بهار به آب کمتری نیاز دارد و در فصل تابستان با گرم شدن هوا نیاز به آب بیشتری دارد .

بعضی از پرورش دهندگان از ریزش خرمالوهای تازه تشکیل شده در فصل بهار شکایت دارند که علت آن آفت یا بیماری نیست، بلکه چون درخت خرمالو به میزان زیادی گل تولید می‌کند و اگر شرایط مناسب باشد تمام گل‌ها تبدیل به میوه می‌شود، پس از تشکیل میوه چون درخت توان نگهداری و تغذیه تمامی میوه‌ها را ندارد، چنانچه درخت خوب تغذیه و تقویت نشده باشد حدود 50 درصد میوه‌ها در حالت فندقی ریزش دارد. اما چنانچه درخت خوب تغذیه و تقویت شده باشد، میزان ریزش میوه در فصل بهار کمتر است. به هر حال درخت خرمالو آن مقدار میوه را که می‌تواند تغذیه کند، نگه می‌دارد و اضافی آن ریزش دارد.

 

آفات و امراض درخت خرمالو

مگس سفید و تریپس‌ها به پوست میوه خرمالو صدمه زده و موجب بدرنگ شدن میوه خرمالو می‌گردند. آبیاری بیش از حد نیز موجب فاسد شدن ریشه گیاه می‌گردد. حیوانات موذی مانند موش نیز به ریشه درخت خرمالو صدمه وارد می‌آورند.

زود گلدهی، ریزش محصول و ترک خوردن میوه در اطراف کاسبرگ و آفتاب سوختگی میوه از امراض درخت خرمالو محسوب می‌شود. ریزش میوه پدیده‌ای طبیعی در درختان میوه ازجمله خرمالو است و در عین حال تغذیه گیاه خرمالو با کود پوسیده حیوانی به مقدار کافی از ریزش میوه به نحو موثری جلوگیری می‌نماید.

 

ارقام خرمالو

* خرمالو دارای ارقام گس astringent و غیرگسnon- astringent  است که از نظر اندازه، شکل و مزه بسیار متفاوت هستند.

 

گرده‌افشانی باغات خرمالو

گیاه خرمالو هم از طریق گرده‌افشانی و هم از طریق بکرزایی، تولید میوه می‌نماید، ولی بر اساس مطالعات انجام شده، تولید میوه از طریق بکرزایی، موجب ریزش مداوم محصول می‌گردد و گرده‌افشانی عملکرد برداشت میوه را افزایش می‌دهد و از ریزش مداوم محصول جلوگیری می‌نماید.

بر اساس مطالعات انجام شده در کشور استرالیا، گرده‌افشانی از طریق حشرات به‌ویژه زنبور عسل صورت می‌گیرد و نیاز به گرده‌افشانی مکانیکی نیست. بیشتر تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان خرمالو در کشور استرالیا، از گونه‌های خرمالو ماده استفاده می‌نمایند. زنبور عسل از نژاد اروپایی mallifera و دیگر گونه‌های بومی استرالیایی زنبور عسل مانندTrigona spp دارای عملکرد بالایی در گرده‌افشانی هستند. با نصب کندو زنبور عسل در درون باغات خرمالو به ازاء 3 تا 2 کندو در هر هکتار می‌توان بیشترین عملکرد تولید محصول را به دست آورد. متوسط تولید خرمالو در این کشور در هر هکتار 35 تن است. خرمالو تولید شده در استرالیا به غیر از مصرف داخلی به کشورهای اروپایی، سنگاپور، تایلند و ژاپن صادر می‌گردد.

در مناطق نیمه گرمسیر کشور استرالیا، گلدهی درختان خرمالو 35 روز بعد از سپری شدن فصل سرما رخ می‌دهد. چنانکه فصل سرما به طور معمول تداوم یابد، بعد از 70 روز گل‌ها ظاهر می‌گردند. درجه حرارت مطلوب بین 12 تا 17 درجه سانتی‌گراد برای جوانه زدن غنچه و 27 تا 32 درجه سانتی‌گراد برای تولید غنچه مطلوب است. بعد از یک الی دو هفته از زمان تولید گل  باید گرده‌افشانی صورت ‌پذیرد. زمان گرده‌افشانی هنگامی است که 5 الی 10 درصد شکوفه‌ها ظاهر شده باشند. زنبور عسل فقط شکوفه‌ها را مورد هجوم قرار داده و از نشستن بر قسمت‌های دیگر درخت خودداری می‌نماید. زمان برداشت خرمالو در کشور استرالیا در ماه‌های آبان و آذر است.

 برداشت و انبارداری محصول خرمالو

مناسب‌ترین روش برداشت خرمالو، چیدن میوه از درخت و هنگامی است که سفت، رسیده و همراه با کاسه گل است.

درجه حرارت بهینه برای نگهداری محصول خرمالو صفر درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی محل نگهداری میوه خرمالو 90 تا 95 درصد است. انبارداری و حمل‌ونقل آسان خرمالو از مزیت‌های این محصول است. می‌توان محصول خرمالو را بیش از سه ماه نگهداری و به بازارهای مصرف عرضه نمود.

نظرات 16 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 6 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 01:57 ب.ظ

سلام ممنون از مطالب مفیدتون عالی بود مختصر و مفید

mohammad شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 11:24 ب.ظ

سلام
من یه درخت خرمالو دارم هر سال مقدار زیادی بار میده ولی همش همون اول میریزه و به میوه تبدیل نمیشه .
الانم که اوایل بهار هستیم برگهای ریز میده که اونم زرده و میریزه .
میشه کمکم کنید بگید مشکلش چیه؟
ممنونم

سلام شما هم درختتون ضعیفه مثل سوال بالا از کود های ریز مغذی استفاده کنید کود نپوسیده دامی هم اصلا به درخت ندید

حمید سه‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 05:19 ب.ظ

درود
باسپاس از مطالب مفید

ظاهرا میوه روی شاخه های سالجاری بوجود میاد،، چون من خردادماه ،جوانه انتهایی شاخه ها رو قطع کردم و الان تو مردادماه محل قط شدن جوانه انتهایی دو شاخه جدید رشد کردن که هردو شاخه هم تولید میوه کردن
میخاستم راهنمایی بفرمایید که آیا این میوه ها روی شاخه میمونن و اینکه بهترین زمان هرس خرمالو برلی ایجاد شاخه های جدید چه زمانی هستش

با سپاس
حمید..شمال،،،گنبدکاووس

سلام بهترین زمان هرس یا توی پاییز یا بعد از سرمای شدید زمستان

نینا نیکوبخت شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 11:38 ق.ظ

سلام به کارشناسان گرامی: دوستای عزیز خرمالوهای درخت ما دارن کم کم از رنگ سبز به نارنجی می گراین.ما داریم خونمونو رو خراب میکنیم متاسفانه و موندیم این درخت خرمالوی پربار رو چه کنیم ؟؟؟؟آیا میشه خرمالوهای ی سبز و نارنجی رو از درخت بچینیم و بزاریم تا خودشون برسن؟پرسیدیم گفتن نمیشه درخت رو جابجا کرد چون ریشه های خیلی بلندی داره.مممنون میشم کمک کنید

سلام نارنجی رو اره اما میوه سبز رو نه

وحید چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 11:55 ب.ظ

سلام من میخواهم یک باغ خرمالو بگیرم وهیچ دانشی در این مورد ندارم خواهش میکنم اگه میشه در مورد خرید نهال و فواسله کشت در یک زمین ۳۰۰۰هزار متری به من کمک کنید تا به مشکل بر خورد نکنم در ضمن من این کارو در استان یزد شحرستان ابرکوه روستای فراغه که به کشت زرد الو معروف است انجام دهم ایا در این مکان جواب میدهد ممنون میشم کمکم کنید با تشکر و سپاس

سلام خرمالو خیلی بد میگیره شما که درامدتون از زردالو وپسته و انار خیلی عالیه به نظر من زردالو تخم گردی و فلکه ای بزنی خیلی بهتر از خرمالو هست

سیداحمدمصطفوی دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 12:25 ب.ظ

سلام.ازاینکه درسایت شماوارد شدم خرسند هستم.

سیداحمد مصطفوی دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 12:40 ب.ظ

سلام.من امسال یک نهال خرمالوی اسراییلی خریدم ودرباغچه منزل کاشتم .وقبل از کاشتن باغچه ها راخود حیوانی دادم.ولی رشد ساقه هاخیلی کم هست .درخت را در اسفند ماه کاشتم .ونمیدانم درماه یا هفته چند بارباید آب بدهم .درباغچه دو گیلاس ویک شلیل هم هست .گیلاس ها دوساله اند .اما شلیل امسال کاشتم وشوکوفه زد.اما سه عدد میوه شلیل دارد.لطفاراهنمایی بفرمایید.مخصوصا آبدهی را ممنون میشم .

سلام تو کدوم منطقه آب و هوایی هستید؟

مسعود سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:59 ق.ظ

با سلام و خسته نباشید
من تو اسفند امسال 96یه درخت خرمالو تو خونه کاشتم .این درخت تا اوایل اردیبیهشت خوب رشد کرد ولی یهو رشدش کم شد و دیگه رشدی نکرد و سر نقطه های درخت که برگ میدن خشک شد .الان هم داره برگاش زرده میشه و میریزه .مساحت باغچه هم یک متر در سه متره و به ارتفاع 1.5 متر هم خاک برداری شده و خاک کشاورزی ریخته شده و کنار این درخت خرمالو انار و گل رز هم هست ولی اونا رشد خوبی دارند . ممنون میشم راهنمایی بکنید

سلام درخت خرمالاو معمولا خیلی بد میگیره خاکتونو یه کم تقویت کنید

مسعود نکویی جمعه 26 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 01:00 ب.ظ

سلامدرخت خرمالوحدود20ساله درکرمان دارم که برگهای ان زردمیشودو2ساله که هیچ محصول نداده ایاخاک ضعیف شده؟چه کودی باید استفاده کنم؟بعلت وجود گل ودرخت دیگر فضای محدودی برای شخم زدن دارم.بعضی میگویند علت زرد شدن کمبود اهن هست.بعضی توصیه میکنند کله ماهی پای درخت چال کنم..لطفا مرا راهنمایی کنید.باتشکر_نکویی

سلام اگه رگبرگها سبز هست و بقیه برگ زرد شده کمبود آهن هست اما زردی عمومی کمبوت ازت هست

مریم یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 08:45 ب.ظ

سلام. من یک درخت 20 ساله دارم که یک سال درمیون محصول زیادی داره.اما متأسفانه کنده ضعیفی (قطر 12 سانت ) داره و شاخه های بلند.وقتی محصولش زیاده همین باعث شکستن شاخه هاش میشه
چطور میشه هرس یا تقویتش کرد که قطور بشه؟

و اینکه کود آهن وقت خاصی داره؟

سلام موقع محصول زیاد زیر شاخه ها پایه بزنید اگه درختتون هسته دار هست مثل آلو زردالو باید به روش فری سنتر هرس بشه اگه دانه دار هست مثل سیب و گلابی باید به روش لیدری هرس بشه کود آهن هم اگه سولفات آهن باشه توی زمستان اگه کلات باشه معمولا توی اوایل بهار

صادق چهارشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 05:49 ب.ظ

سلام ممنون از سایت پر محتواتون .
میخواستم ببینم بر روی چه درختان میوه ایی میشه خرمالو پیوند زد .ممنون

سلام فکر میکنم یه نوع گلابی باشه حالا دقیقترشو بعد بهتون میگم

جعفرثی پنج‌شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 10:47 ق.ظ

سلام - من به کمک شما نیاز دارم
درخت خرمالو 50 ساله ای دارم که هرس نادرست انجام شده. طی سه روز گذشته برگ ریزی بیمار گونه ای شروع شده مثلا روزی 100 برگ سبز از درخت از ساقه جدا می شود دور گیاه لکه های سیاه دیده می شود
یک بار سم قارچ کش زده شده
یک نوبت کود حیوانی کهنه داده شده
دو نوبت کود شیمیایی با اندازه توصیه شده از خریدار به گیاه داده شده
میوه های کال امسال با اندازه عالی رشد کرده اند
لطفا بگویید من چه کنم آیا بازدید حضوری در تهران دارید؟
با تشکر جعفری

سلام من تهران نیستم عکسشو برام ایمیل کنید

میثم جمعه 1 دی‌ماه سال 1396 ساعت 12:35 ب.ظ http://dayiran.com

بسیار عالی بود یکی از بهترین میوه ها با طعم گس و البته شیرین

هادی شنبه 2 دی‌ماه سال 1396 ساعت 03:11 ب.ظ

سلام وقت بخیر.
اول دی ماه سال جاری درخت خرمالو تقریبا ۱۷ ساله با توجه به عدم کفایت فرد هرس کار، هرس سنگین شد.چکار کنم که برای درخت اتفاقی نیفته

سلام روی محل برش ها چسب باغبانی بزنید بعدم تو چله زمستون توی اوج سرنا که هرس نباید کرد

رضا یکشنبه 1 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 11:01 ق.ظ

با سلام وتشکر هز مطالب مفیدتون ، یک سوال داشتم ، یک نهال خرمالو سال قبل پاییز کاشتم که تقریبا رشد قابل توجهی داشته ولی بار نداده ، در صورتی که جایی دیدم نهالی که خیلی کوچکتر از نهال من است امسال میوه داده، لطفا راهنمایی کنید چه کاری میشود کردو نهالم تقریبا 3 ساله است.

سلام واسه بار دادن هنوز زوده نگران نباشید

یونس چهارشنبه 30 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 11:57 ق.ظ

درخت خرمالو داریم بارش هم خوبه اما الان ک یک ماه هم از پاییز رفته نمیرسه و همچنان سبزه باید چیکارش کرد ک خرمالوها برسن؟

سلام دیر نشده هنوز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد