بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

بزرگترین مرجع باغبانی و زراعت در ایران

روش های نوین باغبانی و زراعت

مبارزه با شته ها در درختان

شته
phylloxera
filoksera

حشرات این خانواده که با خرطوم خود از شیره گیاهی تغذیه می کنند ، دارای تعداد زیادی از گونه ها و از آفات مهم و درجه اول گیاهان صنعتی ، زینتی ، باغبانی ، سبزیکاری ، جنگلی و غیره بوده و از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار میباشند .
شته ها علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی در انتقال بیماریهای ویروسی نقش مهمی ایفا می کنند .
عده ای از شته ها باعث پیچیدگی برگ و یا تغییر شکل شاخه ها گردیده و برخی بر روی قسمتهای گیاهان میزبان تشکیل گالهای گوناگونی را می دهند .
شته ها حشرات کوچک کُرَوی ، پهن و یا بیضی شکل هستند ، طول بدن آنها از نیم میلیمتر تا هشت میلیمتر متغیر و اغلب اوقات بین ۲ تا ۴ میلیمتر می باشد .
رنگ آنها بسیار متنوع و اغلب دارای رنگهای زرد ، سبز ، قرمز ، سیاه و یا خاکستری هستند .
بدن آنها نرم و پوشیده از موهای ریز با اندازه های متفاوت میباشد .
در شته ها سر دارای یک جفت شاخک که طول آن متغیر است وجود دارد .
شته ها دارای سه جفت پا هستند و پاهای عقبی معمولا بلند تر از سایر پاها می باشد .
شته ها به دو شکل بدون بال و یا بالدار میباشند .
در نزد اغلب گونه ها شکم حشره به دم کوتاهی ختم می شود .
ضمنا در طرفین و پشت حلقه ششم شکم زائده ای با شکل و اندازه متفاوت وجود دارد .
شکل و اندازه این زائده ، شاخکها ، دُم و تزئینات آنها از نظر تشخیص گونه ها اهمیت زیادی دارند .
شته ها معمولا دارای ترشحات شیرین و چسبناکی بنام ( عَسَلَک ) میباشند که باعث جلب مورچه ها گَشته و حتی مورچه ها با شاخکهای خود آنها را تحریک به ترشح شیره نموده و از آن تغذیه می کنند .
بعضی از مورچه ها برای یک کُلُنی از شته ها لانه ساخته و آنها را محبوس می کنند و یا آنها را به مکانهای دیگر مخصوصا روی ریشه گیاهان منتقل می کنند .
در حقیقت مورچه ها استثمارکننده شته ها هستند .
بدین جهت شته ها را گاو شیری مورچه ها نامیده اند .
در عوض مورچه ها اغلب اوقات شته ها را از حمله و گزند دشمنانشان مصون می دارند .
زندگی شته ها بسیار پیچیده است در قسمتی از زندگی خود بطریق بِکرزائی تکثیر پیدا کرده و سپس بعد از پیدایش افراد نر و ماده و آمیزش بین آنها نسل های متعددو متوالی ایجاد کرده و در پائیز ماده های جنسی تخمهای زمستانه می گذارند .
زادآوری در شته ها بسیار زیاد میباشد ، بطوریکه تعداد نسل آنها گاهی در سال در مناطق مناسب به ۲۰ نسل می رسد .
چند تائی شته کافی است تا در اندک زمان باغ یا گلزاری را آلوده نماید .
عده ای از شته ها زندگی خود را بر روی یک گیاه بپایان می رسانند ( یک میزبانه ) در حالیکه عده ای دیگر قسمتی از زندگی خود را روی یک گیاه و قسمت دیگر را روی گیاه دیگری می ذرانند ( دومیزبانه ).
شرایط آبر و هوائی فصل بهار ، زادآوری این حشرات را بسیار تسریع می کند .
در مورد شته های دو میزبانه اگر بتارانهای بهاری موقعی ببارد که حد اکثر افراد بالدار باشند ، تعداد زیادی از آنها را نابود می کند .
در حالیکه بر روی افراد بی بال و لاروها تاثیری ندارد .
جمعیت شته های یک میزبانه در اوائل بهار بسیار زیاد می باشند ولی بتدریج در هنگام تابستان تعداد آنها در نتیجه عوامل کنترل کننده مانند کفشدوزکها ، مگسها ، رنبورهای شته خوار ، قارچهای شته کُش ، و همچنین بعلت کمی رطوبت از بین رفته و سپس در اوائل پائیز شروع بازدیاد می کنند .
کثرت جمعیت و در نتیجه زیان شته ها به عوامل بسیار زیاد از قبیل شرایط آب و هوائی ، رطوبت ، حرارت ، مقدار و شدت نور ، عمل پارازیت ها و شکاری ها، بستگی دارد .

بعنوان مثال زندگی دو نوع شته در زیر شرح داده می شود :
۱ – شته سبز هلو – Myzus persicae :
طول حشره بالغ بی بال ۵/۱ تا ۲ میلیمتر و رنگ آن سبز ِزَرد و یا زرد می باشد .
بدن بیضی شکل و زائده آن نسبتا طویل است .
بیولوژی – تخمها در قاعده جوانه های هلو ، شلیل ، بندرت در زرد آلو گذاشته می شود .
در اواسط فروردین بسته به شرایط آب و هوائی ، تخمها باز شده و حشرات بطرف برگها می روند و سپس اواسط اردیبهشت حشرات هر کدام بطور متوسط ۴۰ تا ۵۰ نوزاد بدون بال تولید می کنند که بنوبه خود حشرات بی بال و یا بالدار می زایند .
در نسل سوم ، تقریبا تمام حشرات بالدار می باشند و بتدریج در اواسط خرداد تقریبا حشره ای بر روی درخت هلو باقی نمانده و تمام آنها بر روی میزبان دوم که بسیار گوناگون و از خانواده های مختلف گیاهی میباشند مانند: چغندر ، اسفناج ، تنباکو ، سیب زمینی ، کوکب ، کلم و غیره مهاجرت می کنند و نوزادان خود را در روی آنها می گذارند و این نوزادان درطول فصل تابستان نسلهای متوالی را تشکیل میدهند .
گزش شته ها برروی برگهای هلو وسپس برروی برگهای میزبان ثانوی باعث پیچیدگی برگها میشود.
شته ها در روی سطح زیرین برگها قرار گرفته و بدین طریق مبارزه با آنها بسیار مشکل می شود .
در تابستان و در ماههای تیر، مرداد و شهریور شته ها در روی میزبانهای ثانوی زادآوری کرده و فعالیت آنها باعث ایجاد زردی ، پومردگی ، تغییر شکل برگها می گردند .
و در بعضی از موارد باعث انتقال بیماریهای ویروسی می گردند .
درشهریورماه تا اواخرماه حشرات جنسی بالدار بسوی میزبان اولیه ( درخت هلو ) مهاجرت مینمایند.
هر شته به تعداد پنج تا ده تخم منفردا بر روی شاخه های جوان و جوانه ها می گذارند و تخمها تا بهار سال آینده باقی خواهند ماند .

FREE photo hosting by Shamiz Image Hosting

۲ – شته گل سُرخ – Metopolophium dirhodum :
طول حشره بالغ بی بال این شته در حدود ۸/۲ تا ۴/۳ میلیمتر و رنگ آن سبز مایل به قهوه ای با زائده و پاهای سیاه رنگ می باشد .
در ابتدای بهار تخم این شته ها که از سال قبل بر روی درخت گذاشته شده بتدریج شروع به باز شدن کرده و در نتیجه زادآوری شته ها سطح زیرین برگها و ساقه های گل دهنده ( گل سُرخ و نسترن ) مملو از این شته ها میشود .در مکانهائی که حمله این شته مقارن با سفیدک گل سُرخ باشد می توان با مخلوط کردن دو سم قارچ کُش و حشره کُش فقط یکبار مبارزه نمود .
باید توجه داشت که دو سم مصرفی قابلیت اختلاط با یکدیگر را داشته باشند .

FREE photo hosting by Shamiz Image Hosting

مبارزه :
مبارزه با شته ها زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که بمحض ظهور اولین کُلُنی های شته آغاز گردد .
بعلاوه در این زمان هنوز تعداد پارازیتها و شکاری ها زیاد نبوده و سمپاشی زیان زیادی به آنها وارد نمی کند .مبارزه با شته در محیط های بسته آپارتمان نسبتا ساده بوده و با چند بار استفاده از حشره کُش های معمولی که برای مبارزه با مگس از آنها استفاده میشود از بین میرود .
اما در محیط باز دفع شته بسیار مشکل است .
سمومی که در مبارزه علیه شته ها بکار برده می شود ، اغلب سموم فسفره میباشند که خاصیت تماسی دارند مانند : مالاتیون ، گوزاتیون ، دیازینون و سوپر اسید ، که بر حسب ماده موثر آنها از یک تا یک و نیم گرم در یک لیتر آب مصرف میشوند .
سموم نفوذی موسوم به سیستمیک مانند : فسامیدون ، متاسیتوکس و سموم مشابه که دارای خاصیت نفوذی میباشند برتری چشم گیری به سموم تماسی شته کُش دارند .
زیرا علاوه بر اینکه شته ها در سطح زیرین برگها و مکانهای دیگری از گیاه که سم مستقیما به آنها نمی رسد را از بین میبرد ، بلکه به پارازیت ها و شکاری های مفید آنها نیز صدمه زیادی وارد نمی آورد .
و نیز علیه کَنِه های گیاهی موثر می باشد و دوام آنها برحسب رشد گیاه و نوع سم بین ۱۰ تا ۲۰ روز طول می کشد . برای اینکه مقدار ماده موثر بیشتری داخل گیاه شود ، لازم است که سمپاشی زمانی که برگها باندازه کافی رشد کرده باشند انجام گیرد .
بنابراین باید این سموم را دیر تر از سموم شته کُش تماسی مصرف نمود .

 

برگرفته از کتاب : پرورش گلها و گیاهان زینتی
نوشته : مهندس منوچهر کارگر

نظرات 43 + ارسال نظر
انی پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:17 ب.ظ

نتنهاعفلغیفبسثق

masoud جمعه 16 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 03:59 ب.ظ

behtarin same shate ra mikhastam

رضا زحمتکشان شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 11:29 ب.ظ

س.من همه راه حل های موجود استفاد کردم بد نبود ولی انچنان کارایی نداشت از ی باغدار قدىمی ک دیگه باغ نداشت سوال کردم راه خوبی پیشنهاد داد ک واقعا خیلی مفید بود گیای بنام انقزه ک گیاهی تلخ هس ان را پای درخت ریختم وتمام افات از بین رفت اینطور ک پیرمرد ب من گفت درخت انار شیره گیاه انقزه روجذب کرده وانار مسموم شده وتمام افات از ریشه تا کرم گلوگاه از بین میره ولی شته انچنان اثری نداره

سلام ممنون از اینکه تجربیاتتون رو در اختیار دیگران گذاشتید

سامی دوشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 02:07 ق.ظ

همشون عالی اند
مرسی

الی دوشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 10:29 ق.ظ

چه سمی روی شته جواب بهتری داده ؟ چه میزان و چند مرحله سمپاشی کردین؟ الان نزدیکه خرداد ماهیم کم کم دیگه شته هام داره پیداشون میشه

سموم حشره کش مانند دیازینون

علی شنبه 2 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:14 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید. الان اول خرداد است و درختان مرکبات ما با اینکه شکوفه خوبی دادند ولی به یکباره برگهایشان ریخته و با اینکه اسفند ماه سم پاشی انجام دادم ولی الان به شدت با شته های سیاه و سبز از بین رفته اند، مانده ام که دباره سم پاشی کنم یا خیر،

باید زودتر سمپاشی میکردید

iman جمعه 27 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 02:03 ب.ظ

سلام .چه افتی باعث زردی درخت شلیل میشود وسم ان چیست .تشکر

سلام دلایل زیادی داره کم آبی کمبود اوره آهن روی قارچ هم میتونه باشه اگه عکسشو ایمیل کنی بهتر میشه جواب داد

فاطیما شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 09:47 ب.ظ

مرسی..خیلی خوبه

وحید چهارشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 01:26 ب.ظ

با سلام
برای رفع شیره دادن درخت زردالو چه سمومی موثر است
وچندبار باید استفاده شود
ممنونم

سلام چند تا دلیل داره قارچی شدن پوسیدگیه طوقه و کرم سفید ریشه باید ببینید علتش چیه

پرویز پنج‌شنبه 6 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 11:08 ق.ظ

با سلام خدمت شما استاد گرامی
بنده باغ لیمو ترش دارم حوالی شهرستان جهرم
الان شش اسفند ماه است و درختان در حال جوانه دادن هستند
مقداری کنه و شته میان درختان دیده شده ، با توجه به اینکه هوا گرم شده و درختان در حال جوانه زدن هستند آیا سم پاشی در این زمان به مقدار شکوفه و محصول آسیب میزند؟ و آیا ممکن است باعث ریزش شکوفه ها بشود؟

سلام الان دیگه نمیشه سم پاشی کرد بزارید بعد از اینکه شکوفه از درخت افتاد و میوه یه کم بزرگ شد اون موقع سمپاشی کنید

پرویز دوشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 12:38 ب.ظ

بسیار ممنونم از حوصله و جوابتون

موسی عبدی دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 07:58 ق.ظ

با سلام
چند تا درخت انجیردا خل باغچه حیاط دارم امروز متوجه شدم شته ها سرو کله شون رو برگا پیداشده میتونم الان سمپاشی کنم و اینکه چه سمی بهتر؟

سلام اگه برگا باز شدن اره دیازینون فکر کنم واسش کافی باشه

حمید دوشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 05:21 ب.ظ

بادرودهای فراوان
و
تبریک سال نو و آرزوی تندرستی و شادابی برای شما و همه هموطنانم
در رابطه با مورچه ، انواع نظرات رو شنیدم،میخاستم راهنمایی بفرمایید که وجود لانه مورچه در اطراف درخت،مفید بوده یا مضر؟
ضمنا درختهای هلو و آلو شابلون و گوجه. سبز که تو حیاط دارم ، همشون تقریبا میزبان خواهران محترمه و برادران محترم شته شدن،،همه شته ها هم سبزرنگ هستن،،آیا از سم دیازینون میتونم برای همه درختها استفاده کنم؟

سپاس فراوان
حمید
شمال،،گنبد کاووس

سلام مورچه ضرری نداره برای درخت شته هم سم دیازینون تا موقعی براش خوبه که برگای هلو نپیچیده باشه اون موقع دیگه باید از سموم سیستمیک استفاده کنید

م...م جمعه 13 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 10:20 ب.ظ

سلام. من داخل باغچه حیاطمون درخت گوجه سبز دارم،الان ک میوه داده روی خوشهای میوهاش شته وجودداره،پارسالم همینجورشده بود و چون بارش انگشت شماربودبیخیالش شدم،نمیدونم چیکارکنم باهاشون،لطفا راهنمایی کنید،ممنون

سلام یه سم دیازینون بهش بزنید

رهگذر یکشنبه 12 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:35 ق.ظ

سلام. بهترین سم برای شته درختان استامی پراید است. من خودم همیشه از این استفاده میکنم و جواب میده.

سلام منم یک سال استفاده کردم خوب جواب میده

علی جمعه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:48 ق.ظ

سلام درختی کو چک زیتون دارم که مقدار زیادی گل داد اما بعد حشره های سفیدی روش دیدم که مقداری تار درست میکردن وبسیار بدن ضریفی دارن بدون بال اشتباه نشه عنکبوت نیست بعضی ها میگن شته است اگه شته باشه چه کار باید بکنم

سلام عکسشو برام ایمیل کنید اما یه سم حشره کش مثل دیازینون بهش بزنید بد نیست

کتی شنبه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 05:24 ب.ظ

سلام
چند عدد دختر سیب از دماوند خریداری کردم و در شمال نگهداری میکنم
دیروز متوجه شدم که روزی تنه و برگهای درختام کلی حشره های مشکی راه میره چه سمی باید به تنه درخت بزنم ؟
درختهای سیب در همجواری گلهای یاس هلندی میباشد

سلام سم دیازینون

tofighi جمعه 18 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 01:02 ب.ظ

با سلام و تشکر از شما
زمانی که درختان میوه دارند مثلا همین تیرماه بخاطر شته زیاد می شود سمپاشی کرد یا نه

اگه از سموم جذبی و سیستمیک استفاده نکنید بله تا یک هفته الی ده روز قبل برداشت هم میشه سم پاشید اما پیشنهاد میکنم این کارو نکنید بالاخره این میوه ها رو هم نوع های خودمون میخان بخورن از نظر اخلاقی درست نیست

یوسف جمعه 26 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 10:43 ب.ظ

سلام،لطفا بفرمایید به درختان ده ساله گیلاس،گردو،گلابی،بادام،هلو،انگور،زردآلو چند روز به چندروز باید آب بدیم،درضمن منطقه ما سردسیر است.چه کار کنم کم که آلو قطره طلا و شابلون کرمو نشوند،ممنون

سلام چقدر سوالتون کلی هست خوب از این درختا که گفتی فقط بادام یه ذزه کم ابذهست بقیه باتوجه به منطقه فکر میکنم هفته ای یک بار کافیه البته بستگی به شرایط خاک هم داره واسه کرمو نشدنه آلو‌هم باید چند مرحله سمپاشی کنی قبلذاز گلدهی بعد از فندقی شدن میوه

کیانی یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 01:57 ب.ظ

سلام
من یک دونه گلدون گل یخ دارم و گل قاشقی چند وقته متوجه شته بزرگ و سفید شدم. گل قاشقیمو با محلول آب و ریکا هر 3 روز یک بار دارم آب پاشی میکنم یکم بهتر شده. مشکلم الان با گل یخم هست اخه حتی تو غنچه هاشم شته زده و سخته دیگه کشتن از بین بردنشون میتونید راهنمایم کنید چکار کنم شته ها از بین برن. ممنون

سلام یه کم تنباکو آب کنید بعد اسپری کنید روی شته ها

محمد دوشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 06:28 ب.ظ

سلام حشره کش را با مقدار کمی کود اوره میتوان مخلوط کرد؟

سلام به مقدار خیلی کم بله اما معمولا کود اوره رو به علف کش ها اضافه میکنند

اسماعیل دوشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 02:24 ق.ظ

با سلام و احترام
درخت گوجه سبز من در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت شته سبز روی برگاش میشینه و برگ هاش پیچ میخوره و ضعیف میشه
سوالم اینه برای سم پاشی اولا از چه نوع سمی استفاده کنم با چه نسبتی
دوما وقتی که شکوفه داره و وگوجه سبز ها داره تازه در میاد بزنم؟
یعنی قبل ازاینکه شته سبز پر بشه یا بزارم میوه کمی بزرگ شه و شته هم بشینه بعد بزنم؟
با سپاس از راهنمایی و مطالب مفید شما

سلام سم حشره کش بزنید بعد از گلدهی و نخودی شدن میوه

رحمتی جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 09:14 ق.ظ

باسلام
تعدادی صنوبر دوساله دارم که مورد حمله مورچه ها وشته ها هستند.بهترین راه مبارزه با آنها چیست ؟لطفا راهنمایی کنید.
سپاس

سلام سمپاشی کنید دیازینون خوبه

مژگان یکشنبه 27 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 08:59 ق.ظ

سلام
ما در حیاط درخت گوجه سبز و زرد الو داریم ، تمام درخت پر از شته هست چون درخت ها میوه دادن از محلول تنباکو و روغن استفاده کردم ، آیا فایده ای داره یا نه؟
از این روش برای سمپاشی رز های شته زده استفاده میکنم خیلی خوب بوده ولی با توجه به انبوه شته درخت ها نمیدو نم فایده داره یاخیر؟

سلام از سم دیازینون استفاده کنید اثرشم زود از بین میره

حامد دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 03:09 ق.ظ

سلام بادام دارم تو حیاط برگاش چروک شده و رنگش داره سبزه کم رنگ میشه چیکار کنم .
حشره کش بزنم درخت خشک نمیشه

سلام اصلا از این حشره کش های خانگی استفاده نکنید از سم دیازینون استفاده کنید

abas دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 05:19 ب.ظ

سلام
من برای مبارزه با شته از محلول مایع ظرفشویی استفاده می کنم آیا این کار ضرر دارداگر ندارد مقدار معمولش چقدر است با توجه به اینکه خیلی مایل به استفاده از مواد شیمیایی شته کش نیستم
ممنون

سلام خوب مایع ظرفشویی هم که یک ماده شیمیایی هست اگه در حد یک گلدان یا سبزیجات توی باغچه هست از تنباکوی آب کرده استفاده کنید

hamid جمعه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 11:26 ق.ظ

سلام.درخت گوجه سبزی دارم یک آفتی مثل دانه کنجد اما سفیدرنگ روی تنه است چگونه آنها را از بی ببرم وچه زمانی. ممنونم

سلام احتمالا شپشک هست عکسشو بفرستید برام

علی دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 02:19 ب.ظ

با سلام و احترام
درخت انجیری ۲۰ ساله دارم که همیشه در میوه دادن غوغا میکرد ولی امسال مثل درختی که داره خشک میشه شده و جوانه های کوچکی از بدنه زده و شاخه های اصلی طبق روال رشد نکردند
بفرمائید علت چیست؟

سلام شاید سرمای زمستان علتشه

عذرا سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 06:05 ب.ظ

سلام من ١ درخت. ٣ ساله گلابی و زد الو دارم. که پر شده از شته های سفید مثل پنیه در پشت برگ و برگها پیچ خوردن البته دوسوم برگها باید چه سمس استفاده کنم و چند بار ممنون

سلام اگه سموم سیستمیک استفاده کنید بهتره

علی چهارشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 04:47 ب.ظ

سلام یک درخت زردالو وسیب دارم که هرساله شته میگیره وامسال با اینکه دوبارسمپاشی کردم بازم شته های سبزرنگ زیادی پشت برگهای جوان هست نمیدونم سمی که استفاده کردم اسمش چیه چون رفتم فروشگاه سموم یه شیشه کوچک داد گفت هرلیتراب یک ونیم سی سی سم مصرف کنم درخت سیب بعضی برگ ها پیچیده شده و لای اون برگ حشرات کوچک وسیاه زیادی هست میخواستم بدونم ایا این پیچیدگی هم به خاطر شته هست یا نه ؟ضمنا ایا باشستن با آب شته ها دفع میشن یا نه وچه سمی برای این وضعیتی که گفتم مناسبه و اینکه ماندگاری سموم سیستمیک چندروز هست وچندروز قبل برداشت میشه سمپاشی کرد؟

سم دیازینون بزنید ماندگاری سموم سیستمیک هم بیست روز هست

حسین یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 01:53 ب.ظ

سلام
من حدودا دو هفته قبل سم ملاتیون زدم به درخت هلو ولی الان یه هفته هست که سرشاخه و برگ درخت زرد و خشک شد و میوه خاشم پوستش جمع شده چیکار باید کنم؟
اگر ایمیل بدین عکس رو ارسال کنم

Baghbani.novin@gmail.com

داود پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 11:09 ب.ظ

درود بر شما،روزگارتان خوش،من ساکن آلمان هستم،یک باغ کوچکی دارم که شامل ۲۵ درخت میباشد(گیلاس،آلبالو،آلو،سیب،گلابی،به،انجیر)اولین سالی هست که درخت ها رو کاشتم حدود یک ماهی است که شته زدند،دوبار از سمهایی که پایه طبیعی داره استفاده کردم ولی متاسفانه شته ها هنوز هستند و مورچه های خیلی زیادی وجود دارد،شما چه راه حلی برای از بین بردن شته و مورچه ها پیشنهاد میکنید،با سپاس.

سلام اگه شته سبز هست باید زود به دادش برسی از یه سم قوی مثل دیازینون استفاده کنی اما اگه شته سیاه هست با توجه به اینکه تعداد درختا کمه خودتون هم میتونید با دست این شته هارو از بین ببربد

محمد، ا دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 12:09 ب.ظ

سلام، درخت گردو شاخه هایش در حال خشک شدن است، وقتی شاخه خشک را قطع کردم، مورچه از شاخه بیرون آمدند، چکار کنم و از چه سمی استفاده کنم،،، ممنونم

سلام علتش کم آبی در تابستان هست

سوگند پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 05:51 ب.ظ

سلام ممنون از پاسختون .الان اسفند ماه هست و درخت لیمو شیرینی که توی حیاط داریم شکوفه کرده و تمام برگ و شکوفه درخت از شته سیاه شده!! چیکار کنم که شته ها برن و شکوفه ها آسیب نبینن. به کمکتون احتیاح دارم ممنووونم

سلام شته سیاه به گل آسیب نمیرسونه بزارید بعد غز گل سمپاشی کنید

صابر شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 02:08 ب.ظ

سلام من یه چند تا درخت هلو و شلیل دارم . الان که ۱۰ فروردین هست شته سبز زده به برگاشون و برگاشون پیچ خورده و هنوز گل میوه هاشون رو درخته الان میتونم سم بزنم یا نه و اینکه سم دیازیون بزم یا سیستمیک

سلام بزار یه کم میوه ها اندازه فندق که شد سمپاشی کن سیستمیک بزنی بهتره

سید محمد موسوی جمعه 24 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 08:29 ب.ظ

سلام من یک درخت زرد آلو دارم دو سال است که پر شته است به طوری اگه یک شاخه اش را تکان بدم زمین سبز از شته میشود امسال من دوبار سم پاشی کردم با سم مالاتیون اما تا ثیری ندتشت لطفا راهنمایی کنید همه ی برگ هاش مچاله شدن کم کم داره خشک میشه درخت چیکار کنم آیا امیدی به زنده موندن درخت هست بگین لطفا چطوری

سلام از سموم سیستمیک استفاده کنید

رضا شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 09:23 ق.ظ

سلام ببخشید من یه باغ شلیل دارم که برای سم پاشی شته ان دیر اقدام کردم و الان هم به میوه و درخت اسیب زده واگه الان اب وکود بدم خوب میشه ونمیدونم دقیقا چه کودی بدم لطفا زودتر راهنمایی کنید چون خیلی نگرانم . البته سم تقویتی خوب باپتاس بالا واستامی پراید رو هفته قبل زدم.

سلام کود ربطی به شته نداره باید اول بهار سمپاشی میکردید

الهام دوشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 02:38 ب.ظ

سلام.روزتون بخیر
باغچه ایی تو شیراز داریم که درختان بادام بزرگی دارا و الان پر از بادامه و روی برگها پر از شته سفیده....آیا الان میشه سمپاشی کرد و چه نوع سمی. ممنون

سلام شپشک هست همین الان هم موقع سمپاشی با سم اتیون هست

حسین نادری جمعه 22 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 03:46 ب.ظ

سم دیازینون برای مبارز با آفت پسیل درختان پسته کاربرد دارد ؟

سلام معمولا فوزالون یا استامیپراید میزنن

احمدی چهارشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 10:17 ب.ظ

سلام. من چند درخت زردلودارم که شته گرفتند. ولی چون بعضی ازانهاشکوفه هایشان بازشده وبعضی هم هنوزغنچه هستند. میخواستم ببینم اگرالان سم دیازینون بپاشم برای گلها ضررداره. ممنون میشم اگرراهنمایی کنید.

سلام بزارید بعد از گلدهی

siyavash moghtader چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 10:49 ب.ظ

سلام من درخت سیب و زردالو و هلویم شته های سفید رنگ زده طوری که روی برگ های درخت شیره ای شده و به دور خودش پیچیده زده سم استامی پراید خریدم که بزنم لطفا میشه بگید چند روز یه بار باید بزنیم
و در اخر اگر پیشنهادی داشتید خوشحال میشم راهنمایی کنید
سپاسگذارم

سلام یک بار کافیه

جهانشاهی شنبه 10 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 05:16 ب.ظ

سلام بسیار عالی وکاربردی.راههای ارتباط با شما؟

سلام ممنون ایمیل بزنید

جواد شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 12:43 ق.ظ

سلام آیا هنگامی که درخت هلو شکوفه داره وهنوز میوه تشکیل نشده میشه سم پاشی جهت ازبین بردن شته ها داشت

سلام خیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد